Educatieve rit en huh? Internettoegang? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Educatieve rit en huh? Internettoegang? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Educatieve rit en huh? Internettoegang?

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

22 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend direct na het opstaan naar het washok om de was te doen. Bleek ook nog een hele uitdaging te zijn. Wij hadden keurig onze 5 Rand muntstukken, maar van de 2 wasmachines werkte er maar eentje en die 'slikte' alleen nieuwe muntstukken (er zijn twee verschillende versies van een 5 Rand muntstuk in omloop). Er gingen er 3 in en laten wij nu net 2 nieuwe muntstukken hebben en 3 oude. Een probleempje. Dus wij iemand van het park gevraagd of die andere wasmachine ook werkte (er stond geen bordje op van 'out of order'). Nee dus, maar hij wilde wel even geld voor ons gaan wisselen in de shop. Dus wij het geld meegegeven. Heeft zeker 15 tot 20 minuten geduurd voordat hij terug kwam (het is een ritje van een paar minuutjes heen en terug). En wij maar wachten, en wachten, en wachten. Maar uiteindelijk was ie daar dan toch.

Hij had 2 nieuwe kunnen bemachtigen dus wij de muntstukken erin doen en vervolgens moest je op de start knop drukken. Maar die was er niet. Dus geld erin en er gebeurde niets... Dus Conny eh, 'geirriteerd'. Wat? Wel geld opeten maar niet wassen? En trok aan de lade waar het geld in ging. Dat was dus blijkbaar de start knop want ineens begon de machine te draaien! Hoera! Even 'snel' wassen was er niet bij, maar het was gelukt! Daarna ontbeten enzo en na ongeveer een 45 minuten was de was weer klaar. Uiteindelijk hebben we de was buiten gehangen in de zon (de wasdroger was ook al niet zo'n succes) en de kleren liggen nu alweer fris en fruitig in de koffer.

Tegen 11 uur gingen we op weg naar Stormsriver Adventures voor onze Woodcutters Journey. We hadden er vooraf niet zo'n voorstelling van, maar je gaat dan dus in een open jeep (net zo iets als waarin je zit bij game drives) door het bos rijden en onderweg wordt er dan van alles verteld over de planten en dieren. Was erg interessant en heel wat geleerd (meer dan tijdens menig biologieles). De weg waarop we reden was de oude weg tussen Kaapstad en Port Elizabeth en was destijds zo smal, dat hij een paar dagen open was voor de rit Kaapstad -> Port Elizabeth en daarna een paar dagen van Port Elizabeth -> Kaapstad (auto's konden elkaar niet passeren). Thomas Bain heeft die weg aangelegd en had daar eigenlijk helemaal niet zoveel werk van aangezien de olifanten (die er destijds nog leefden, nu schijnt er nog 1 te lopen, maar die is al jaren niet meer gezien) al een soort pad hadden gemaakt door iedere keer dezelfde route te lopen. Er werd verteld over de grondlagen (humus, klei, zandsteen), over de bomen (yellowwood, stinkwood, varens, etc) en over dat de eerste blaadjes van struiken vaak rood zijn om dieren af te schrikken. Over bomen die door middel van onschadelijke insecten andere schadelijke insecten afschrikken, en nog veel meer! Echt superinteressant!

Op een gegeven moment stopten we vlakbij de oude Stormsriver brug voor de lunch (chicken lasagne met griekse salade en appeltaart na). Was een prachtige plek met aan de overkant van de Stormsrivier allemaal bavianen in de boom die me toch een herrie maakten! Enorm! Na de lunch gingen we weer terug. De rit heeft ongeveer 2,5 uur geduurd.

Daarna zijn we teruggereden naar het huisje en zijn we nog naar de shop geweest (we moesten toch nog reserveren voor het restaurant). Nou, we zijn in die shop helemaal losgegaan! :-) Shop till you drop, zeg maar.

Bleek trouwens dat de menukaart veranderd was ten opzichte van gisteren en in piepkleine lettertjes onderaan stond dat er gratis internettoegang was (Wi-Fi). Helemaal super dus! Dus na het eten in de loungehoek gezeten en even wat verslagen en foto's geupload, krant gelezen, mail gecheckt. Helemaal top!

Morgen gaan we naar Albertinia, naar een prive reservaat. Zou volgens de routeplanner een rit zijn van een uur of 5. Lijkt ons rijkelijk lang, maar je weet maar nooit... Kortom, vroeg uit de veren!