Slangen vasthouden en olifanten voeren - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Slangen vasthouden en olifanten voeren - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Slangen vasthouden en olifanten voeren

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

24 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag hadden we een drukke dag voor de boeg. Om 07:15 uur begonnen we met een ochtend game drive. Nog voor we begonnen zagen we in de verte al de giraffen lopen, prachtige silouetten. Dat was dan ook het eerste waar we naar toe gingen. We zagen dit keer heel duidelijk de baby giraffe, heel fier rondlopen en zelfs heel statig poseren. Geweldig om te zien! Daarna gingen we naar de olifanten. Het is een mannetje en een vrouwtje die heel rustig liepen te grazen. Met hun poot woelden ze de grond om en daarna aten ze het gras op. Op een gegeven moment starte de gids de motor en daar was het mannetje dan weer niet zo blij mee, dus die kwam flapperend met de oren op ons af. Met Swaziland vorig jaar nog vers in het geheugen, begon het hart toch wel even sneller te slaan. Maar niets aan de hand. De gids vertelt iedere keer zo verschrikkelijk veel en ook iedere keer met enorm veel enthousiasme, dat we het gewoon niet kunnen bijhouden.

Vervolgens zagen we de leeuwen die weer lekker lui lagen te wezen. Ze worden hier bijgevoerd dus er lag een aangevreten koeienkarkas vol met vliegen (jakkes, lekker smakelijk zo op de nuchtere maag). De leeuwen hadden haar niet eens helemaal opgegeten. Daarna reden we verder en kwamen we langs de eland antilopen en zebra's. Was trouwens heel grappig. Er is ook een groep zwarte gnoes en daar rende een rode hartebeest achteraan (zo van 'wacht op mij, ik wil ook mee') maar die gnoes dachten alleen 'wegwezen' dus daar rende het hele stel achter elkaar aan :-) .

Daarna kwamen we weer langs de springbokken (met tientallen jongen) en langs de neushoorns. En toen was de ochtend rit alweer voorbij.

We hebben in het restaurant heerlijk ontbeten (pannenkoeken!) en daarna zijn Cees en Conny meegegaan naar het reptielencentrum. Lina is in de lodge achtergebleven (en dat was maar goed ook). We hebben van alles gezien, pythons, black mamba, pofadder, allemaal lekker veilig vanachter het glas. Totdat de gids een albino 'king snake' (of zoiets) uit het terrarium haalde. Die mochten we dus vast houden (niet giftig uiteraard). Maar ze kunnen natuurlijk wel bijten, dus Conny was er niet zo gelukkig mee dat de slang lekker zijn kop op haar (blote) arm legde, brrr! Maar zowel Cees als Conny hebben dus een slang vastgehouden (maar hoeft niet perse nog een keertje hoor :-) ).

Daarna zijn we naar buiten naar de krokodillen gegaan. Waren niet super groot (maar uiteraard wel bijt-graag). Er liepen ook nog schildpadden rond waarvan 1 het op Conny's schoen had voorzien :-) . Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar de lodge voor een half uurtje pauze en daarna stond het volgende alweer op het programma. Een bezoek aan het Cheetah Conservation Center. Ze fokken hier ook met cheetahs zodat die uitgezet kunnen worden en naar andere wildparken overgeplaatst kunnen worden.

Prachtige dieren! Er waren er ook 2 die een genetische afwijking hebben en die dus een beetje vreemd lopen. Die kunnen dus nooit uitgezet worden in het wild, maar worden nu ingezet voor educatieve doeleinden. Zag er heel vreemd uit. Het lijken gewone cheetahs, maar zodra ze gaan lopen zie je direct dat er iets mis is. Zelf denken ze overigens dat ze normaal zijn...

Na het bezoek aan het Cheetah Center zijn we terug gegaan naar de lodge waar we 'vrij' hadden tot de game drive van 16:30 uur. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden, je voelde de zon gewoon door je kleding heen branden. Dus we hebben op de uitkijkveranda heerlijk op de ligbedden gelegen onder de parasol met een heerlijk briesje. Lekker ontspannen tot 16:00 uur en toen op weg naar het verzamelpunt voor de game drive. We hadden weer dezelfde gids die het leuk leek om wat uitgebreider bij de olifanten stil te staan (maar daarover later meer).

Als eerste kwamen we weer de neushoorns tegen. Moeder neushoorn is nogal beschermend ten opzichte van haar kind (tegenover vader neushoorn), dus als vader te dichtbij komt, dan begint ze eerst te grommen en daarna valt ze aan. En dat deed ze dus ook vanavond. Knap aggressief beestje, zeg! Terwijl het eigenlijk de schuld van het jonge neushoorntje was, want die wilde steeds met paps spelen en paps vond het wel prima. Mams duidelijk niet...

Daarna kwamen we langs de buffels waarvan er eentje heel verbaasd naar een paar aalscholvers stond te kijken (huh, wat doen die hier nou?). Er liepen ook nog prachtige kraanvogels langs, heel sierlijk met een in de wind wapperende staart, prachtig!

Vervolgens gingen we op zoek naar de leeuwen. Lagen nog steeds lui in het gras. Totdat een leeuwin een schaap (een heel eind verderop, aan de andere kant van het hek) in het vizier kreeg en ging kijken of het handig was om aan te vallen. Even later bedacht ze zich en ging ze toch maar weer in het gras liggen. De leeuw had duidelijk nog slaap (ze schijnen gemiddeld zo'n 20 uur per dag te slapen) en was iedere keer enorm aan het geeuwen (jammer voor de foto, maar iedere keer de andere kant op, dus je zag alleen manen). Maar een likkende leeuw is ook prima :-) .

En toen het klapstuk... De gids (Ronald) vond het een goed idee als we mee gingen naar het voeren van de olifanten. Was natuurlijk hartstikke leuk! Dit was de derde keer dat wij (Cees, Lina en Conny) met hem meegingen en daarom deze speciale verrassing! Het vrouwtje was niet in zo'n best humeur, dus die gooide de hele tijd met stof enzo. Het mannetje was in een opperbest humeur en deed alles wat hem gevraagd werd. Super leuk en heel erg speciaal!

En ja, toen was het alweer ten einde... We hebben nu nog 1 game drive te gaan (morgenochtend). Tegen 11 uur morgen checken we uit (we moeten even op de was wachten die we afgegeven hebben en die is rond 11 uur klaar). We vertrekken dan naar het Bontebok National Park met, de naam zegt het al, bontebokken.