Walvissen en een walvissenfestival - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Walvissen en een walvissenfestival - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Walvissen en een walvissenfestival

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

26 September 2010 | Zuid-Afrika, Hermanus

Vanochtend werden we er, toen we de auto inpakten, door een paar Zuid Afrikaanse kindertjes op geattendeerd dat er bontebokken waren met jonkies en het was toch eigenlijk echt wel de bedoeling dat wij even gingen kijken. Nou, wij dus braaf mee naar de bontebokken kijken. Toen we aan kwamen zaten de kindertjes schattig op een afstandje te kijken en inderdaad liepen er 2 bontebokken met 2 jonkies. De jonkies zijn beige, terwijl de volwassen bontebokken juist heel donker zijn. Maar reuze leuk om te zien.

Nadat we de auto verder hadden ingepakt zij we vertrokken naar Hermanus. Op de terugweg het park uit zagen we ook verschillende bontebokken en ook weer met jonkies. Een van die jonge bontebokken die rende heel hard rondjes en dat ging me toch hard, enorm! We zagen ook nog dat hij bij zijn moeder ging drinken.

In Hermanus wordt in september het walvissenfestival gehouden (maar toen we boekten, wisten we niet dat het nu was). Hermanus stond dus al op de planning. Het walvissenfestival was een extraatje.

De rit naar Hermanus ging heel snel, er was weinig verkeer op de weg. Rond een uur of 11 waren we dus al bij de accommodatie, veel te vroeg om in te checken natuurlijk... Onze bedoeling was dat we daar de (volle) auto zouden stallen en dan naar het centrum (1 kilometer verderop) zouden lopen. Maar we konden gelijk de spullen wel op de kamer zetten, dus dat was mooi meegenomen. De auto op de oprit geparkeerd, leeggehaald en op weg naar het centrum.

Het walvissenfestival is eigenlijk wat wij in Nederland een braderie zouden noemen. Er zijn wat kermis attracties (heel kleinschalig), er zijn twee tenten waar spulletjes verkocht worden en (vaste) kraampjes waar je de gebruikelijke afrikaanse souvenirs kunt kopen. Er treden bandjes op en het is een drukte van belang.

We hebben even rondgelopen en kwamen al snel de walvisomroeper tegen. Was een andere dan 2 jaar geleden. Hij vertelde ons dat er 3 walvissen zwommen. Nou, dat waren er wel meer. En niet zover uit de kust sprong er ook eentje iedere keer uit het water, prachtig om te zien! Dus de ettelijke foto's genomen. Bammetjes gegeten en wat gedronken en toen zijn we verder gelopen. We hebben weer van alles gekocht, dus er begint weer een koffer probleem te ontstaan... Kijken hoe we dat nu weer gaan oplossen.

Later in de middag begon het te regenen, eerst zachtjes, maar steeds harder. Gelukkig hadden we regenponcho's meegenomen (ja, inderdaad, zie er niet zo charmant uit, maar wel droog!) dus die maar aangetrokken. Toen we weer 'thuis' kwamen, zijn we even gaan bijkomen van de regen met een kopje rooibosthee. Het weer is inmiddels alweer opgeklaard (gelukkig!).

Vanavond zijn we uit eten geweest bij Mediterrea. Wat hebben ze daar lekker eten zeg! Jeempie! En dan het uitzicht. Je kijkt uit over zee en daar zagen we dus (toen het nog licht was) walvissen zwemmen en uit het water springen. Echt fenomenaal!

Morgen gaan we naar Franschhoek toe waar Conny nog een verrassing voor Cees en Lina in petto heeft...