Verrassing! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Verrassing! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Verrassing!

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

28 September 2010 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Vandaag was dan de dag van de verrassing voor Cees en Lina. Al voor 9 uur zaten we in de auto richting Stellenbosch. De verrassing was namelijk een spa behandeling bij Zorgvliet Vineyard & Spa (bij Le Pommier)! We waren duidelijk wat te vroeg (zelfs met al die wegwerkzaamheden waren we er al voor half 10), dus eerst bij Le Pommier een kop koffie gedronken. Om 10 uur naar de spa gegaan voor de behandeling. Lina en Cees hadden de 'Body Sense' behandeling. Die bestaat uit een gezichts-, voet- en hand/arm behandeling. Dat werd dus genieten! Conny had de gezichts- en voetbehandeling, heerlijk!

Na 2 uur waren we helemaal ontspannen en relaxt en hebben we op het terras bij de spa nog wat gedronken en hebben we van het uitzicht genoten. Daarna zijn we bij Le Pommier gaan lunchen. Het weer zat vandaag heel erg mee (blauwe lucht, volop zon en 26 graden), dus we hebben heerlijk buiten op het terras gegeten.

Na de lunch zijn we weer in de auto gestapt en via de Helshoogte Pas naar Stellenbosch gereden. Vermoedelijk zijn wij de enigen die Stellenbosch niet zo veel aan vinden (we horen/lezen altijd alleen maar lovende verhalen, maar wij vinden er persoonlijk niet veel aan) dus alleen boodschappen gedaan en weer in de auto gestapt om naar Paarl te rijden om het taalmonument te bekijken.

In 1965 werd een wedstrijd uitgeschreven voor het beste ontwerp waaraan 12 architecten deelnamen. De opdracht: het uitbeelden van de culturele en staatskundige opbloei van het Afrikaans.
De uitlijning moest strak zijn en van ver zichtbaar. Uiteindelijk kreeg architect Jan van Wijk de opdracht. Het ontwerp is uiteindelijk geïnspireerd op het werk van twee beroemde Zuid Afrikaanse schrijvers en het monument vertegenwoordigd dus de groei en evolutie van het Afrikaans en geeft erkenning aan de uiteenlopende wortels wat verspreid ligt over 3 continenten. Maar ook andere talen zijn vertegenwoordigd in het monument (waaronder het Nederlands) en het monument staat bol van de symboliek (bijvoorbeeld boven op het plateau zie je drie kleine halfronde bollen die de invloed van de Afrikaanse taal en cultuur weerspiegelen en de trappenzaal en muur langs de zaal staat synoniem voor de Maleisische invloed, etc.). Kortom, reuze interessant en enorm hoog!

Na het bezoek aan het taalmonument zijn we naar Franschhoek gegaan waar we nog even langs de kraampjes met allerhande souvenirs zijn gewandeld. Hebben een paar kleine dingetjes gekocht (volgens een man konden wij eigenlijk niet uit Nederland komen, want Nederlanders dingen nooit af. Daar geloven we dus niets van). We hebben op een terrasje nog wat gedronken en zijn toen terug gegaan naar de accommodatie.

Inmiddels is de open haard weer aan en zitten we lekker na te genieten van de relaxdag. Morgen gaan we richting Kaapstad en Fish Hoek. Plan is om Chapman's Peak te rijden, maar tot nu toe hebben we die nooit helemaal kunnen rijden, dus we durven er eigenlijk niet op te hopen... We zullen zien!

Oja, vanochtend was er ook een eekhoorn die de onderkant van de auto onder handen nam. Wat 'ie deed weten we niet...