Pinguins, toerisme en een lange vliegreis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Pinguins, toerisme en een lange vliegreis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Pinguins, toerisme en een lange vliegreis

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

01 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het blijft toch iedere keer weer een gedoe, dat inpakken van de koffers. We proberen de inhoud iedere keer te beperken, maar iedere keer hebben we toch weer een logistiek probleempje. Dus de 'souvenirtas' er toch maar weer bijgepakt en toen paste het wel. Rond 10 uur kwam Yvette de sleutel halen en we hebben nog even een half uurtje over de economie en de politiek in Zuid Afrika en Nederland gesproken (en we hebben het ideaal beeld van Nederland als Walhalla waar de overheid alles voor je betaalt en jij niets betaalt geprobeerd bij te stellen).

Dus rond 10:30 zijn we in de auto gestapt en naar Boulders Beach gereden om even naar de pinguins te kijken. We hebben een Wild Card, dus het kost je niets. De geur deed ons op sommige plaatsen denken aan een andere plek met vogels (maar dan zonder 'guano museum'). Maar de pinguins blijven koddige beesten.

Daarna via de kustweg naar Kaap de Goede Hoop gereden en ja, ook daar weer op de standaard foto gegaan :-) . En daarna naar Cape Point waar we geluncht hebben (heel grappig, daar krijg je dus een buzzer mee die gaat flitsen en buzzen als je de bestelling kunt ophalen, handig!).

Om het probleem met de bagage groter te maken, hebben we ook maar even wat souvenirs gekocht (we leren het nooit...). Daarna zijn we rustig terug naar Kaapstad gereden en naar het vliegveld. We waren rijkelijk vroeg, maar beter te vroeg dan te laat.

Nog even gerelaxt, even gegeten bij Wimpy (ook weer bijzonder, ze waren Conny's eten vergeten). En toen de lange, lange vlucht naar Londen. Blijven het toch een rotstuk vliegen vinden, maar ja, noodzakelijk kwaad, zeg maar. In Londen aangekomen weer een drama bij de douane. Mijn hemeltje wat een gedonder weer. Er werd van Lina verwacht dat ze eventjes in haar beha ging zitten en plein public. Wat ze uiteraard geweigerd heeft (en terecht!) en toen was het ineens geen probleem meer. Conny had het lef om een tube zonnebrandcreme (75 ml. dus minder dan het maximum van 100 ml) in haar handbagage te hebben (keurig in het doorzichtige tasje overigens). En dan Cees, die had dus de brutaliteit om een videocamera MET batterijen bij zich te hebben. Moet niet gekker worden natuurlijk. Over die insuline, open zakje snoepjes, labello's, riemen om enzo, daar werd niet moeilijk over gedaan, maar die batterij :-) . Nou ja, ook weer gehad. Inmiddels weten we dat de maatregelen aangescherpt zijn in verband met de terreurdreigingen, maar dat wisten we toen nog niet.

Het vliegtuig van Londen naar Dusseldorf had al een 20 minuten vertraging (was een half uur, werd later dus teruggebracht naar 20 minuten).

Oja, ook weer een drama met de (eigen) rolstoel. Die kon dus weer niet aan boord (das gek, nu past het niet, zelfde vliegtuig vorige keer paste wel), dus die moest en zou in de bagageruimte. Hebben die slimmerds in Kaapstad hem in een bagagebox gedaan, dus toen zaten we dus in Londen zonder eigen rolstoel. Als alles goed gaat, zou die doorgestuurd worden naar Dusseldorf met de rest van onze bagage. Het was weer zo'n dag. Zal ons benieuwen wat ons verder te wachten staat. Wordt dus vervolgd...

--vervolg--
Traditiegetrouw konden we dus weer zelf naar de gate, zonder hulp, want er was niemand beschikbaar. Blijft toch iedere keer weer een hoop gedoe daar in Londen. Maar alles went... Dus naar de gate, gelijk maar even om pre boarding gevraagd en nog net kunnen voorkomen dat we als laatsten het vliegtuig in moesten. We konden dus gelukkig nog als eersten (wat een hoop stress en vooral lang en veel stilstaan voor Lina scheelt). Vliegtuig zat bij lange na niet vol, dus we hadden alle ruimte.

Eenmaal aangekomen in Dusseldorf naar de bagageband en gelukkig lagen daar de 2 koffers EN de rolstoel! We hadden in Londen al even gecheckt of hij ingeladen was en dat bleek zo te zijn. Toch fijn om te zien dat hij ook daadwerkelijk aangekomen is :-) . Dus Lina in de eigen rolstoel en naar de auto. Alles ingeladen en filevrij naar Leeuwarden gereden waar we ongeveer om 16:00 uur aan kwamen.

Met de kilometerteller op 5535 km. (exclusief reis naar en van Dusseldorf) zit de vakantie er nu dus echt op... Ook dit was weer een fantastische vakantie, we hebben genoten!