Het Zomerpaleis en Peking eend - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Het Zomerpaleis en Peking eend - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Het Zomerpaleis en Peking eend

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

10 Mei 2015 | China, Peking

Vandaag stond het Zomerpaleis op het programma. De gids, waar we later nog bonje mee zouden krijgen, zou ons weer om 09:00 ophalen. Daarom maar weer om 07:30 opgestaan om te ontbijten etc. De gids was wat te vroeg, snel de spullen gepakt en vertrokken. Voor de deur van het hotel stond een aantal rode auto's met aan de zijspiegels een roze strik met hartjes. Snelle conclusie: er ging iemand trouwen. Toen we naar de grote weg liepen voor een taxi, kwam het bruidje er inmiddels al aanlopen, dus even snel een fotootje gemaakt.

Toen we weer verder liepen, vertelde de gids dat zij "gisteren al de taxi had betaald en dat vandaag ECHT niet nog een keer ging doen". Nu hadden we over het vervoer vooraf niets afgesproken, en gisteren had de gids niet gezegd dat de kosten van een taxi niet bij de prijs in zaten. Dat had ze dus beter wel kunnen doen. Kwam allemaal erg onaardig en vooral niet professioneel over. Dus Conny reageerde dat wij de taxi wel zouden betalen, maar Conny had natuurlijk wel een beetje de pest in. Niet omdat we de taxi moesten betalen, maar wel over de manier waarop. Zoals gezegd, hadden we liever gehad dat ze gisteren had gezegd dat ze normaal gesproken met het openbaar vervoer ging, dat nu niet deed omdat Cees minder goed ter been is en dat de vervoerskosten niet bij de betaalde prijs in zaten. Dat was natuurlijk geen probleem geweest en een stuk duidelijker. Begon de gids in de taxi ineens dat ze de indruk had dat Conny boos was. Nou, niet zozeer boos, maar we vonden het natuurlijk niet leuk hoe dat gezegd werd en dat ze beter gisteren had kunnen aangeven dat de taxi niet bij de prijs in zat. Nou, toen ging ze los. We waren al naar buiten gelopen terwijl zij nog binnen in het hotel was (ze was met haar mobieltje bezig, dus wij waren inderdaad even naar buiten gelopen om haar d'r privacy te gunnen), Conny was met de rug naar haar toe gaan staan (inderdaad, Conny stond namelijk met Cees over de trouwerij te praten en de gids was immers bezig een taxi te regelen). En "ze kon nu ook uitstappen". Hoewel onze eerste reactie eigenlijk was dat ze dat dan maar moest doen, hebben we ons ingehouden. Ze heeft een groot gedeelte van de rit niets meer gezegd terwijl Cees en Conny gewoon met elkaar aan het praten waren. Eenmaal bij het Zomerpaleis trok ze wat bij, maar om nou te zeggen dat het een fijn contact was, nou nee.

Inmiddels was het van een beetje miezeren over gegaan naar echt regenen. Dus in de stromende regen hebben we een heel eind gelopen van de ene kant van het complex naar de andere kant. Onderweg nog wel wat souvenirtjes gekocht. Na het fotograferen van de marmeren boot zijn we met de boot meegegaan naar Suzhou street, een straatje dat nagemaakt is van de plaats Suzhou en wat eigenlijk allemaal winkeltjes aan het water is. En vervolgens weer met de taxi mee terug. Al met al hebben we de corridor (700 meter lang), de marmeren boot en dus die Suzhou straat gezien. Nu moeten we er wel eerlijk bij zeggen dat lopen natuurlijk wel een probleem is, dus dan ben je ook wel beperkt in de keuzemogelijkheden (je kunt toch niet alles zien, daarvoor is het veel te groot). Maar we hebben toch een wat onplezierig gevoel aan de dag over gehouden.

We hadden vooraf nog wat andere uitstapjes bedacht, die we gezien het weer en het vele lopen voor Cees maar niet gedaan hebben. We hebben in plaats daarvan lekker in het hotel gerelaxt en opgedroogd want inmiddels waren we door en door nat. Conny heeft 's middags nog even een snelle route naar het restaurant uitgeprobeerd, was maar 5 tot 10 minuten. 's Avonds zijn we naar Hua's Courtyard restaurant geweest om daar de "Yonghe Dynasty Roast Duck" te eten. We hadden nog een "soepje" besteld (wat dus een hele grote schaal bleek te zijn :-) ), wat gemarineerd varkensvlees en een dessert van verschillende kleine gerechtjes. En die eend was lekker! Het vel was lekker knapperig, het vlees heerlijk mals. Al met al een heerlijke maaltijd en een fijne afsluiting van een regenachtige dag met een valse start.

Morgenochtend hebben we de tai chi workshop en daarna het kalligraferen. En als alles meezit, gaan we morgenavond naar de Peking Opera.