En weer terug naar huis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu En weer terug naar huis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

En weer terug naar huis

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

13 Mei 2015 | Nederland, Leeuwarden

Vandaag om 6 uur opgestaan omdat de chauffeur ons om 07:30 uur zou halen. We konden vanaf 7 uur pas ontbijten, dus nog wel even op hete kolen gezeten of we het ontbijt nog zouden kunnen opeten (het duurde even voordat kokkie het ontbijt klaar had). Maar de chauffeur was iets later, we tijd genoeg gehad.

Bij het wegrijden in de hutong leek het een busje handig om vanaf de verkeerde kant de straat in te rijden (het is eenrichtingsverkeer). Met een busje rechts geparkeerd en een fout busje links, bleef er bijzonder weinig ruimte over om er doorheen te rijden. Dus spiegels inklappen, de deur van het ene busje dicht, de andere bus nog iets verder naar links en de halve hutong die zich er inmiddels mee bemoeide om er doorheen te rijden. Het was centimeterwerk maar uiteindelijk is het gelukt. En toen op weg naar het vliegveld. Of wij zijn inmiddels gewend aan de verkeerssituatie in Beijing, of deze chauffeur reed toch iets beheerster, want het leek allemaal net iets gemoedelijker te gaan. Waarschijnlijk een combinatie van beide.

We waren tegen 08:30 op het vliegveld. Eerst maar even naar de incheckbalie. Ging voorspoedig totdat de koffers door de scan gingen. Of we een aansteker bij ons hadden. Een aansteker? Nee. Nou, hij geeft toch echt het signaal van een aansteker. Dus koffer weer open en de security maar controleren. Bleek het een "Prikweg" pen te zijn voor als je door een mug gebeten bent. Nee, die viel bij ons niet onder de noemer "aansteker" :-) . Die is achtergebleven op het vliegveld... En toen met Cees in de rolstoel op naar de douane en de gate. En wat dat nou is met douanebeambten... Het is net of er geen stukje vriendelijkheid in te vinden is. Dat ze streng moeten zijn, dat snappen we, maar moet dat nou echt zo onvriendelijk en kortaf? Anyway, C-pap moest volledig uitgepakt, de rugzak van Conny moest volledig uitgepakt, de tas van Cees half (de camera wel, de medicijnen gek genoeg niet). Een uitvoerige (en wel erg handtastelijke) visitatie. En toen waren we eindelijk klaar. Moge duidelijk zijn: je komt China makkelijker in dan uit. Eenmaal bij de gate aangekomen was het 9 uur, dus nog wel even wachten totdat de boarding begon. Conny is nog even naar een winkel gelopen en heeft daar nog wat geshopt met het overgebleven geld.

Iets na 10 uur konden we het vliegtuig in. We vonden het al wat rustig, maar misschien is het in China gebruikelijk om wat laat het vliegtuig in te gaan? Nee dus. Bleek dat het vliegtuig nagenoeg leeg was, dus na de start mocht ieder een eigen rij stoelen nemen. Dat maakt de vlucht niet korter, maar wel een stukje aangenamer. De armleuningen konden niet helemaal omhoog, maar je kon nu wel een beetje languit zitten of liggen en dat maakte het wel wat prettiger dan zo'n bomvol vliegtuig als op de heenweg, waar je je kont niet kon draaien. Conny heeft weer wat filmpjes gekeken ("Big Hero 6", "The 100 foot journey" en "The theory of everything"). Cees heeft "Kingsman Secret Service" gekeken en de vluchtinformatie. De maaltijden waren weer prima (2 gehad) en omdat ze toch genoeg hadden, kreeg je de versnaperingen in tweevoud (twee zakjes pinda's, etc.).

We waren wat te vroeg vertrokken vanochtend omdat het zo rustig was in Beijing en daarmee kwamen we ook wat te vroeg op Schiphol aan. Moesten daarom even wachten totdat er een gate beschikbaar was. Later bleek dat we bij een andere gate waren aangekomen dan dat oorspronkelijk de bedoeling was. De assistentie stond alweer klaar en we waren daarmee in een vloek en een zucht door de douane heen. Toen de koffers ophalen. Dat duurde iets langer, maar heel veel koffers waren het niet met zo'n leeg vliegtuig. Toen we die hadden, konden we naar de opstapplaats van de shuttle naar het Hyatt Place hotel. Die stond al klaar en we konden direct mee. Bij het hotel aangekomen de uitrijkaart gehaald en op weg naar huis. Tot zover ging het vrij vlot.

Maar bij de Afsluitdijk begon het al. File door wegwerkzaamheden. Bij de sluis aan de andere kant: File door wegwerkzaamheden. Al met al zo'n half uur in de file gestaan en laten we eerlijk zijn: daar zit je niet op te wachten, je wilt gewoon graag naar huis. Maar tegen 18 uur hebben we dan toch eindelijk Leeuwarden bereikt. Snel eten besteld (lekker origineel: Chinees :-) . Smaakt toch totaal anders dan in China) en ondertussen de koffers uitgepakt, was opgezet en rommel opgeruimd. Na het eten nog wat televisie gekeken, maar we waren allebei erg moe en zakten toch iedere keer wat weg. En zo kwam er een einde aan de vakantie in Beijing. We hebben een erg leuke week gehad, veel gezien, veel indrukken opgedaan en vooral erg genoten!