Ronda zonder stierenvechten - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Ronda zonder stierenvechten - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Ronda zonder stierenvechten

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

29 September 2015 | Spanje, Ronda

En dan is dan toch de laatste echte vakantiedag aangebroken. Vandaag stond Ronda op het programma. Maar omdat het de laatste dag was en Ronda toch maar iets meer dan een uurtje rijden was, hebben we lekker uitgeslapen. Daarna op ons gemakje ontbeten en vervolgens rond een uur of half 11 in de auto gestapt.

De tocht voerde door de bergen in de buurt van de Sierra de la Grazalema. Een prachtige tocht ondanks dat het weer niet heel erg mee zat. Het was weliswaar droog, maar wel zwaar bewolkt waardoor de bergtoppen verborgen lagen tussen de wolken. We zijn onderweg nog bij verschillende uitkijkpunten gestopt om van het uitzicht te genieten. Onderweg zagen we nog een stel dat heel veel jerrycans aan het vullen was met natuurlijk bronwater. Zal een beste klus zijn, zoveel jerrycans.

Uiteindelijk kwamen we rond 11:30 aan in Ronda. En toen op zoek naar een parkeerplaats niet al te ver van de Puente Nuevo. Al snel zagen we een verwijzing naar een parkeergarage die dicht in het centrum leek te liggen. En dat was ook inderdaad zo. Enige jammere was (afgezien dat de ingang wel wat smalletjes was) dat de lift het niet deed maar dat zag je pas als je de garage al ingereden was, dus teruggaan was geen optie. Maar gelukkig een parkeerplaatsje op de eerste verdieping gevonden, dus dat waren niet al te veel trappen op voor Cees. Conny besloot dat - omdat het toch bewolkt was - ze haar zonnebril niet hoefde mee te nemen. Achteraf een hele domme beslissing, want de zon heeft de hele middag geschenen.

Via een winkelstraatje (waar Conny al het een en ander zag dat haar interesse wekte :-) ) liepen we naar het plein waar ook het Plaza de Toros staat, de enige overdekte arena voor het stierenvechten in Spanje en waarbij een museum zit. We hebben nog even overwogen dit te bezoeken, maar hoewel we begrijpen dat het onderdeel is van de Spaanse cultuur en dat daar anders tegenaan gekeken wordt dan dat wij doen, konden we ons er niet toe zetten naar binnen te gaan en via de kaartverkoop het stierenvechten te sponsoren. Dus we hebben verstek laten gaan.

Op het plein zat ook het toeristenbureau waar Conny nog even een plattegrond heeft gehaald. Bij het zien van de Duitse plattegrond realiseerde Conny zich dat de dame achter de balie met "duts" eigenlijk "deutsch" bedoelde. Het verbaasde haar al dat er Nederlandse informatie beschikbaar was, maar er gebeuren gekkere dingen in de wereld. We hadden gezien dat je met paard en wagen een rondrit door de stad kon doen. Ook hier hebben we wel wat reserve over, maar het leek dat het paard goed verzorgd werd. Daarom toch de stap maar genomen en we moeten zeggen, het was een leuke rit. Maar we vonden Ronda sowieso een leuk stadje. Wel erg toeristisch, maar dat levert ook weer voordelen op met veel winkeltjes en terrasjes, etc. De rondrit ging door het oude deel van de stad en het voordeel was dat de menner ook kon stoppen zodat we foto's konden maken en konden filmen. In totaal hebben we zo'n 20 tot 30 minuten rondgereden.

Vervolgens zijn we naar de verschillende uitkijkpunten in het centrum gelopen en hebben we de Puente Nuevo gefotografeerd/gefilmd. Omdat wij hem alleen van boven hebben gefotografeerd en gefilmd en niet vanuit het dal, komt de brug iets minder tot zijn recht. Aan de andere kant, we hebben hem wel gezien. Daarna hebben we wat gegeten in het restaurantje El Puente vlak bij de brug (Hamburguesas completa de la bbq met een flesje heerlijk koud water). Was erg lekker.

Na de lunch zijn we rustig terug gelopen naar de auto. Onderweg nog een ijsje gegeten (Cees mango/vanille en Conny caramel/koffie), wat souvenirs gekocht waaronder Jozef met Maria op een ezeltje. Thuis bleek het een zielig gehandicapt ezeltje te zijn. Het zat ze blijkbaar echt niet mee. Uiteindelijk zijn we aangekomen op het plein waar de auto in de parkeergarage stond. De lift was inmiddels blijkbaar gerepareerd, dat scheelde Cees weer traplopen.

De rit terug naar Sitio de Calahonda was (gelukkig) dezelfde weg als de heenweg. Onderweg zagen we nog een paar gieren vliegen. We hadden al eerder roofvogels in de lucht gezien waarvan we vermoeden dat het gieren waren, maar nu weten we het dus zeker. We hebben ze gezien vanuit een rijdende auto zonder parkeergelegenheid, dus geen foto's/films kunnen maken. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook de terugweg was erg mooi (logisch, was dezelfde weg). Nog een paar keer gestopt, maar inmiddels begon het toch wat te betrekken.

We besloten dat we net zo goed bij Rancho konden eten, aangezien we daar op de terugweg langs reden en het de eerste keer prima smaakte. En zo ook vanavond weer. Cees had weer dezelfde maaltijd (groentesoep, entrecote, vanille/chocolade ijs) en Conny de garnalen, pollo tikka massala en chocolademousse. Was weer een heerlijke maaltijd. Vanavond alleen nog even de koffers reorganiseren voor het vertrek morgen. De vlucht vertrekt om 11:25 dus dat wordt een vroegertje.

Aanvulling: Zo rond 0:00 uur enorm onweer met een hele bak met regen en de stroom viel (eventjes) uit, maar was binnen een paar minuten weer hersteld. Het heeft wel doorgeregend vannacht (weten niet tot hoe laat, wij sliepen :-) ).