Martial arts en onbekende gerechten - Reisverslag uit Pingyao, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Martial arts en onbekende gerechten - Reisverslag uit Pingyao, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Martial arts en onbekende gerechten

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

16 Mei 2016 | China, Pingyao

Vanochtend hadden we alle tijd, daarom zijn we niet al te vroeg opgestaan (om 8 uur). Conny heeft vannacht ook gewoon geslapen, dus het tekort aan slaap hebben we inmiddels wel ingehaald. Allereerst maar eens ontbijten. We dachten even dat er alleen een Chinees ontbijt geserveerd werd wat ook geen probleem was geweest. Maar het bleek dat ze van alles hadden. Ook gewoon een omelet en pannenkoeken. Cees koos voor de toast met omelet en bacon en Conny een appelpannenkoek en een chocoladepannenkoek. Die appelpannenkoek was de vreemdste die ze ooit gehad heeft. Das dus gewoon een flensje met daarop een in plakjes gesneden koude appel. Maar prima te eten.

Na het ontbijt zijn we de musea van Pingyao eens gaan bekijken. Nou ja, niet alle musea natuurlijk, dat zijn er nogal wat. We zijn naar 1 van de musea geweest over de eerste beveiligde escortes. Die zijn ontstaan doordat mensen die gevechtskunst bedreven ingehuurd werden om waardetransporten te begeleiden. Het museum vertelde over de oorsprong, hoe het eraan toe ging, dat iedere escorte zijn eigen 'taal' had, etc. Best interessant. Daarna zijn we naar het kalligrafiemuseum geweest. Verbazingwekkend dat ten eerste alles zo goed bewaard is gebleven en ten tweede dat er zo weinig maatregelen genomen worden om het nu nog steeds goed te bewaren. De plastic beschermingsplaten zijn gewoon dwars door schilderijen vastgeboord. Zou in Nederland niet gebeuren, maar hier dus wel. En mooi ook om te zien dat de gebouwen zo goed bewaard zijn gebleven, compleet met plafondschilderingen en mooie dakpannen. Echt prachtig!

Daarna zijn we naar het museum over de gevechtskunst geweest. En dat was echt leuk om te zien. Van wapens tot anatomie tot een oefenplein. Ik denk wel dat het vooral je interesse moet hebben en dat het anders een 'gewoon' museum is als alle andere, maar laten wij die specifieke interesse nou toch hebben. Extra leuk voor ons. Cees heeft nog even op het oefenplein zijn Tai Chi beoefend. Conny heeft nog een Tang Soo Do loopvorm gelopen. Uiteraard in anonimiteit zonder toeschouwers. We gaan er natuurlijk geen genante vertoning van maken. Er was nog een oude dame die Tai Chi deed. Ze kon er niet onderuit om het met toeschouwers te doen want haar dochter stond erop dat haar moeder even een demo gaf die zij dan kon filmen :-) . Grappig om te zien en de dame was aardig bedreven.

Het was vandaag erg warm, zo'n 28 graden. Daarom regelmatig even in de schaduw gezeten. Nog even in een lokaal eettentje geluncht. Wat het was weten we niet. Ze hadden gelukkig een plaatjesmenu. Het was in ieder geval een gerecht met varkensvlees, een gerecht met rundvlees (daar staat Pingyao om bekend) en witte rijst. Dat laatste kunnen we dankzij de taalcursus probleemloos bestellen in het Chinees. We waren de enige 'westerlingen' in het restaurant en de rest vond het geloof ik allemaal best amusant. Denk dat het wel goed is dat we geen Chinees verstaan... Aan een ander tafeltje hadden ze een schaal met een soort soepachtige substantie. Toen Conny daarnaar keek en zich afvroeg wat daarin zat, werd voorgesteld dat Conny en Cees gingen mee-eten. Onbeleefd of niet, maar om nu de maaltijd van een ander te nuttigen ging ons iets te ver. Daarnaast is Conny niet zo goed in delen (grapje). Dus beleefd maar vriendelijk bedankt en onze eigen maaltijd lekker opgegeten.

Vervolgens zijn we rustig teruggelopen naar het hotel waar we even de verkoeling hebben opgezocht. Of liever gezegd, Cees heeft even uitgepuft. Conny is nog even verder de buurt gaan verkennen en heeft een fles water van 1,5 liter gekocht. De beste man verstond het prima toen ze in het Chinees vroeg wat het kostte. Bleek 5 yuan te zijn voor die 1,5 liter, dus een koopje. Vandaag ook weer de nodige fotomomentjes gehad, voornamelijk 'stiekem' genomen (maar dat doen ze zo opzichtig, dat je direct ziet dat ze je fotograferen). Nou ja, we kregen vandaag tenminste geen kind in onze handen gedrukt...

Nu hadden we gisteren een massagesalon gezien, waar je voor zo'n 5 euro een uur lang je voeten kon laten masseren. Dat klonk natuurlijk enorm aantrekkelijk na onze wandelingen in Pingyao. Daarom vandaag op zoek naar de massagesalon (uiteraard eerst even netjes de voetjes gewassen). Maar al wat we konden vinden, geen massagesalon. Das gek. Uiteindelijk is Conny de hele straat op en af gelopen en heeft een ander (onooglijk) tentje gevonden, maar dat zag er dan weer niet zo aanlokkelijk uit. Daarnaast wilden we de uitbater natuurlijk niet wakker maken... Daarom heeft ze alleen even weer een fles water gehaald en is maar weer teruggelopen. Vermoedelijk is de massagesalon alleen in het weekend open? Voordeel was weer wel dat we nu de souvenirtjes die we al van plan waren om te kopen, ook daadwerkelijk gekocht hebben. We kwamen er toch langs.

Vanavond gewoon weer in het hotel gegeten. Dit keer hebben we andere gerechten dan gisteren gekozen. En ook dit keer was het eten weer prima. Vervolgens zijn we nog even Pingyao bij nacht gaan bekijken. Ziet er best sfeervol uit. En nu relaxen en straks de spullen klaar maken voor morgen. Morgen gaan we weer met de trein. Dit keer naar Xi'an. We reizen tweede klas. We hadden de treinkaartjes ruim van te voren besteld, maar men vond het een goed idee om per medio mei het treinschema om te gooien. Normaal gesproken kunnen de kaarten binnen 60 dagen voor vertrek geboekt worden, maar nu dus niet. Kortom, de eersteklas kaartjes van de treintijd van onze keuze waren uitverkocht. En aangezien we de reistijd belangrijker vonden dan de klasse, reizen we tweede klas. Ach, het is maar een rit van ruim 3 uur dus dat is overkomelijk. We vertrekken om 9 uur vanaf de receptie. Het transfer naar het station hebben we vandaag al geregeld en als het goed is, worden we in Xi'an door een chauffeur opgewacht om ons naar het hotel te brengen. Zal ons benieuwen hoe de dag verloopt...