Een wisselvallige dag - Reisverslag uit Llangollen, Verenigd Koninkrijk van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Een wisselvallige dag - Reisverslag uit Llangollen, Verenigd Koninkrijk van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Een wisselvallige dag

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

18 September 2018 | Verenigd Koninkrijk, Llangollen

De titel zegt het al, het is een wisselvallige dag. Niet alleen qua weer, maar ook qua ervaring. Maar bij het begin beginnen. Vandaag is Conny jarig! En dat werd om klokslag 0:00:01 gevierd met felicitaties en een cadeautje. En toen zijn we naar bed gegaan om vervolgens rond een uur 9 op te staan want vandaag zouden we met een boot over het aquaduct varen. Het was een ritje van ongeveer een half uur, maar we wilden niet te laat zijn, moesten de auto nog parkeren, etc. etc. Daarom toch maar rond een uur of half 11 de deur uit gegaan. En gezien de wegwerkzaamheden niet onverstandig. Ongeveer 11:15 reden we Llangollen in en is Cees afgezet bij de werf. De auto parkeren was ook nog een dingetje... Natuurlijk had Conny onvoldoende kleingeld bij zich en natuurlijk kon je alleen met muntgeld betalen (waar maak je dat nou nog mee). Je kon ook een drankje nemen in de kroeg, dan kreeg je een vrijkaartje. Maar ja, dan moet de kroeg niet verbouwd worden en daardoor dicht zijn. Op de gok is Conny naar een wat ouder stel gelopen dat net weg zou gaan om te vragen of die misschien 5 pond briefgeld konden wisselen voor kleingeld. En dat hadden ze! Hartstikke fijn, nu konden we mooi een kaartje voor de hele dag kopen. Maakte qua kosten namelijk niet veel uit met 2 uren. Het was of een half uur, of 2 uren of de hele dag. Keuze snel gemaakt.

En Conny snel naar de werf. Maar das een heuvel op. Een hele steile. Sodeju, hijgend als een paard kwam ze bovenaan om vervolgens iedereen prinsheerlijk op het terras bij het kanaal te zien zitten. Phoe! En terwijl we daar zaten, zagen we verschillende borden met eten voorbij komen die naar de boot gebracht werden. Daar moest Conny toch eens het hare van weten. Kan natuurlijk ook voor een reisgezelschap zijn ofzo. Maar nee, je kon een lunch bestellen voor aan boord. Djeez, had dat dan eerder gezegd (bijvoorbeeld tijdens de ettelijke mailwisselingen, gisteren bij het kopen van het kaartje, op de website, maar nee, niets van dat al). De keuze was snel gemaakt en de lunch was geregeld. Nog even snel een souvenirtje gekocht en toen naar de boot. Het inschepen ging vrij georganiseerd. Je naam werd opgeroepen en dan mocht je aan boord. Het waren superkrappe plekken (maar het is dan ook een narrow boat, de naam zegt het al).

Zo rond 12:15 vertrokken we voor een tocht over het kanaal. De zon scheen en er was onderweg in het begin van alles te zien. Hoe smal het kanaal was, het voorzichtig langs elkaar varen van twee boten of dat ze juist op elkaar moesten wachten. Maar eerlijk gezegd, of je nu de ene kade ziet of de andere, dat maakt niets uit. En na zo'n 5 boten hadden we dat ook wel een beetje gezien. Maar, het mooiste moest natuurlijk nog komen, het aquaduct. We moesten even wachten want er kan natuurlijk maar 1 boot tegelijkertijd over het aquaduct maar toen mochten wij. En waar de hele dag de zon geschenen had, begon het nu te regenen! Ja, dat werden prutfoto's en opnames natuurlijk. Niet alleen vanwege de regen, maar ook vanwege de duveltjes-uit-de-doosjes die voortdurend omhoog schoten en naar voren renden als je net een foto probeerde te maken. Na het aquaduct waren we ook al bij het eindpunt en werden we weer uitgescheept (of afgescheept, dat is ons nog niet helemaal duidelijk) en werden we in een touringcar gepropt. Ook fijn, het gangpad in de touringcar was nog krapper dan op de boot en je moest dus bijna klauterend over de stoelen naar een vrije plek. En met een ritje van 10 minuten waren we weer in Llangollen waar we voor een restaurant en souvenirwinkel werden afgezet (cross sell?). Al met al hebben we wat gemengde gevoelens over deze excursie en vonden we de paardenboot van vorig jaar (zelfde werf) veel leuker.

Maar niet lang getreurd want hé, daar verkopen ze ijs! De zon was inmiddels weer vollop gaan schijnen (of course...) dus het was wel tijd voor een ijsje. Toen Conny de ijsjes ging halen, zag ze het al snel... Er werd ook fudge verkocht. Hmmm, tja, het is nu eenmaal haar verjaardag, dus dat kon ze niet laten liggen. Met een doos vol fudge en met ijsjes op naar het bankje in de zon. Na de ijsjes hebben we nog even geld gepind en is Conny de auto gaan halen. Het dorpje zelf stelt niet heel veel voor. Het drijft natuurlijk op toeristen en daar is niets mis mee. Maar wij hadden het al wel gezien.

Op de terugweg kwamen we nog langs een Wyevale tuincentrum en omdat we daar goede ervaringen hadden met het kopen van onkruidverdelger, hebben we even een tussenstop gemaakt. En ja hoor, ook dit keer was de onkruidverdelger in de aanbieding. En Cees heeft toch maar een zakje tomatenzaad gekocht (hoeveel tomatenzaad kun je hebben in je leven?). We hebben nog wat gedronken in het restaurant en zijn toen weer verder gereden naar het huisje. Hoewel, het was inmiddels etenstijd en Conny had een Indiaas restaurant gezien dat er van buiten dan misschien niet zo aantrekkelijk uitziet, maar de menukaart des te meer! We besloten daarom de verjaardag van Conny af te sluiten met een maaltijd in The Palace. En dat was zeker geen verkeerde keuze! Tjonge, dat was helemaal prima. Zowel het eten, maar ook de service. De jongen die ons hielp deed alles wat hij maar kon om het je naar de zin te maken. Met goede adviezen, regelmatig kijken of alles nog goed was tot en met de vochtige doekjes na de maaltijd. Was helemaal goed. Of we hun een plezier wilden doen en een review wilden plaatsen op Tripadvisor. Tuurlijk, geen probleem!

En toen terug naar het huisje. Dat was nog maar een piepklein stukje. Conny heeft nog even een taartje naar de eigenaar van de Airbnb gebracht ter gelegenheid van haar verjaardag. En verder hebben we vooral uitgebuikt en alvast wat spullen ingepakt want morgen reizen we weer verder door Engeland naar Kent.