Bloemen, flamingo's en schildpadden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Bloemen, flamingo's en schildpadden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Bloemen, flamingo's en schildpadden

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

02 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nog even terugkomend op gisteravond. Tjonge, dat werd een drama. Het systeem van de open haard is hier dat er links boven het vuur, aan de achterkant van de open haard een raampje zit dat je moet open zetten (kan alleen van buiten). Nu zou het de bedoeling zijn dat er een bepaalde trek ontstaat, maar in plaats daarvan werd alle rook niet naar boven getrokken, maar de woonkamer ingeblazen. Dus op een gegeven moment stond de hele kamer blauw van de rook. Ja, en zie dan een haardvuurtje maar eens uit te krijgen (nee, water was geen optie). Dus wij de boel zo snel mogelijk doven en onze toevlucht genomen in de slaapkamer :-) . Vanochtend toen we opstonden, was het al een heel stuk minder en we hebben de ramen en deuren tegen elkaar open gezet en eigenlijk ruik en zie je er nu bijna niets meer van.

Dus vanochtend eerst even ontbeten (rookvlees, ha ha ha) en toen hup de auto in om naar Postberg Section van West Coast National Park te rijden. In het West Coast NP ligt een lagune en daar kun je dus (deels) omheen rijden. Vorig jaar hadden we alleen het rechterdeel gedaan, dit keer dus het linkerdeel. Postberg Section is alleen augustus en september, tijdens het bloemenseizoen, toegankelijk.

Nadat we even op weg waren zagen we in het water flamingo's staan! Was wel ver weg, dus op de foto zie je ze heel klein (video is dichterbij) maar we hebben ze gezien. En toen door naar de 'Preekstoel'. Dat is een uitkijkpunt over de lagune met stenen bankjes waar je ook kunt braaien.

Daar aangekomen hebben we lekker in het zonnetje gezeten met uitzicht op het water. Er liep ook nog een schildpad die later bloemen ging eten, erg leuk om te zien!

Het laatste stuk voor de Postberg Section voert langs de kust van de Atlantische Oceaan met prachtig uitzicht op de rotsenkust en de woeste golven. En toen door, de Postberg Section in. De bewaker bij de poort (je gaat een aparte poort in) had al even een ideale route doorgegeven, dus wij braaf die route volgen. Vergeleken met gisteren waren er al veel meer bloemen. De foto's doen eigenlijk geen recht aan hoe mooi het eruit ziet. Al snel zagen we een eland antilope! Die hadden we nog niet eerder gezien. Boffen dus! Later zagen we ook nog ibissen.

Bij het tweede deel van de route (van Plakiesbaai naar Uitkyk) reden we dus op een eenrichtingsverkeerweg. Komt me daar een troela aan die het een goed idee vond om door te rijden. Maar ja, daar stonden wij dus ´in de weg´. Toen wilde ze dat Conny met haar auto even over allemaal rotsblokken heen ging rijden. Eh, duh! Dus niet! Natuurlijk zijn we wel een stukje aan de kant gegaan (konden daar moeilijk de rest van de dag zo blijven staan), maar het stond madam niet aan dat wij de auto niet helemaal de bosjes in reden want 'Nu moest zij langs de struiken'. Eh ja, inderdaad, wij waren niet diegene die illegaal een eenrichtingsverkeerweg waren ingereden. Dus Conny zei 'Dit is eenrichtingsverkeer hoor'. Zij 'Nee hoor'. Conny 'Het bord zegt van wel'. Toen werd het wel erg stil in de andere auto... Anyway, wij zijn vast niet de enige die ze onderweg is tegengekomen (we vonden het best druk) dus dat is geen leuke rit geweest voor ze :-) .

Eenmaal bij Uitkyk aangekomen weer even de benen gestrekt, sanitaire stop, termieten gefilmd (jak!), twee hagedissen gefilmd en gefotografeerd en weer verder. Het laatste deel van de route ging over de hoofdweg (stel je er niet teveel van voor, is allemaal gravel- en zandweg). Zagen we op een gegeven moment allemaal meeuwen boven een veld vliegen. Dus wij ons afvragen wat die meeuwen daar allemaal moesten. Echt honderden! Zag Cees opeens wat achter een bok langslopen. Bleek dat er in het veld allemaal lepelhonden liepen die, zoals wij achteraf bedacht hebben, vast op eieren of kuikens van die meeuwen afkwamen. Er liepen er wel een stuk of 15 a 20! Er kwam nog een Zuid Afrikaanse man naar ons toe die vertelde dat hij nog nooit een lepelhond had gezien. We zijn toch zeker een kwartier blijven kijken. Er liepen parelhoenders, bokken, ibissen, lepelhonden allemaal door het veld met daarboven dus ik weet niet hoeveel meeuwen. Prachtig om te zien!

Toen we doorreden zagen we verderop weer bokken, eland antilopen en lepelhonden. En toen waren we Postberg alweer uit. Nou ja, alweer, ik geloof dat we er toch zeker een uurtje of 4 a 5 hebben doorgebracht. We waren de medicijnen van Lina vergeten dus onderweg even gestopt. Zag Conny in haar achteruitkijkspiegel een slang oversteken! Was zeker een meter lang en best dik. Tja, tegen de tijd dat je gekeerd bent, is die slang natuurlijk allang vertrokken, dus geen foto en geen film, alleen de herinnering (lekker voor vannacht :-) ).

Daarna zijn we nog even naar Geelbek geweest om wat te drinken en te eten en toen weer door naar het huisje waar we nu heerlijk in het zonnetje na zitten te genieten. Morgen vertrekken we alweer uit West Coast en gaan we naar Clanwilliam (eigenlijk Citrusdal) naar de schoenfabriek en rooibosthee kopen!