Kgalagadi: Leeuwen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Kgalagadi: Leeuwen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Kgalagadi: Leeuwen!

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

12 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend iets na 5 uur opgestaan en om 05:45 waren wij present voor de ochtend drive. Wij waren wederom de enigen, dus weer een prive tour (tjonge jonge). Dit keer namen we de route naar Mata-Mata en de gids had gezegd dat hij hoopte leeuwen te zien. Onderweg was het erg stilletjes, zowel met de dieren als de gids. We zagen nog een paringsritueel van struisvogels (Animal Planet maar dan live, zeg maar). We zagen nog een prachtige zonsopgang.

Ongeveer bij Houmoed (drinkplaats) lagen er in de duinen een leeuw en leeuwin. Dat was natuurlijk fantastisch leuk want we hadden vorig jaar wel een leeuw gezien, maar geen leeuwin! Hebben even een tijdje staan te kijken en zijn toen doorgereden richting Munro. De gids maakte nog even een uitstapje naar het plateau (waar we vorig jaar dat grote mannetjes luipaard hebben gezien), maar ook daar was het verder erg stil dus zijn we weer verder gereden.

En eigenlijk bleef het daar ook bij. Op de terugweg hebben we nog een zwarte korhoen gezien, nog wat ander gevogelte en een dwergvalk. De gids heeft verder nog wat uitgelegd over de planten en bomen. Zelfs de vogels besloten om naar de drinkplaats in Botswana te gaan. Om ongeveer 08:45 waren we weer terug bij Twee Rivieren.

Hebben even brood gehaald in het winkeltje en hebben even rustig ontbeten. En nu de rest van de dag maar luieren tot vanavond 17:30 uur wanneer we weer met de night drive meegaan (de laatste game drive in de Kgalagadi). Wordt dus vervolgd...

-- Vervolg --
Tja, we hadden graag gezegd wat een fantastische night drive we hadden gehad, maar dan zouden we liegen. Maar eigenlijk moeten we zeggen: wat een dramatische game drive! Tjonge jonge, de gids had er duidelijk geen zin in. We waren vanavond met 9 personen (wij 3, 2 Nederlandse jongens en een Zuid Afrikaans gezin). In het begin (lees: de eerste 10 minuten) vertelde hij nog wel het e.e.a. over de gemsbok, gnoe, struisvogel, republikeinwevers, etc. maar dat werd al snel minder. En op een gegeven moment zei hij helemaal niets meer. Hij begon ook van alles voorbij te rijden, uilen, vogels, jakhalzen, etc. (en wij met z´n allen elke keer maar ´ho´ roepen). En op een gegeven moment vloog hij gewoon over de weg heen. We vermoeden dat hij op zoek was naar een luipaard, maar dit had als gevolg dat we nu helemaal niets meer zagen. En dan is een rit van 2,5 a 3 uur best heel erg lang. Op een gegeven moment keek hij niet eens meer om zich heen. En het rijtempo lag zo hoog, tegen de tijd dat jij stop gezegd had, was je alweer een kilometer verder. En uiteraard gaat het niet om het zien van veel dieren, we hebben immers al zoveel gezien, wat zouden we nu nog meer moeten zien? Maar het was jammer dat de gids er duidelijk geen zin in had.

1 Lichtpuntje: we waren nog maar net het kamp uit of er stak een pofadder de straat over(volgens de gids was het een pofadder, wij hebben er geen verstand van en kunnen alleen maar vergelijken met de plaatjes in ons boek en daar lijkt hij inderdaad verdacht veel op). Daar moeten we maar niet te veel bij nadenken, we waren nauwelijks het kamp uit... Dus we kunnen weer een dier aan ons lijstje toevoegen (niet van 'die zou ik nog wel eens willen zien' maar het lijstje 'nog nooit gezien en hoeft ook niet perse' :-) ).

Anyway, we hebben het idee dat de rest zich ook stierlijk begon te vervelen. Aan het einde van de rit wilde hij de spotlight terug en begon hij als een razende heen en weer te schijnen want hij had afdrukken van een luipaard gezien. Kansloos natuurlijk...

Daar staat tegenover dat we gisteren echt een fantastische game drive hebben gehad waarbij we veel gezien hebben en de gids ook veel vertelde (wij snappen ook niet waarom hij dat nu niet deed).

Ach, ondanks dat het echt geen leuke game drive was, zal het er wel eentje zijn waar we het over een paar jaar nog over zullen hebben (net als die in Swaziland, waarbij de gids stenen naar een leeuw gooide om te laten zien waar de leeuw lag). Dus voor de analen staat hij onderaan, voor de anekdotes is 'ie leuk...

Was vandaag een warme dag trouwens, in de zon 50 graden (thermometer meet niet verder dan 50, dus kan ook warmer zijn geweest) in de schaduw tegen de 40 graden.

Morgen gaan we weer terug naar Upington en hebben we (als het goed is) weer internet! Hoera!