De Confucius tempel en een theeproeverij - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu De Confucius tempel en een theeproeverij - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

De Confucius tempel en een theeproeverij

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

23 Mei 2016 | China, Peking

Het kwam niet met bakken uit de hemel. En omdat vandaag de laatste volle dag in China is, zijn we naar de Confucius tempel geweest. Dat klinkt alsof er een logica achter zit, dat is niet zo. Dat was alleen hetgeen we nog op ons verlanglijstje hadden staan en nog niet gezien hadden. We hebben vandaag echt kunnen uitslapen, geen buren die lawaai maakten. Heerlijk! We hadden vandaag een mailtje dat we online konden inchecken wat we gelijk maar gedaan hebben. We hebben andere stoelen gekozen en de boarding passes konden na wat kunst en vliegwerk geprint worden bij de receptie. Ideaal! Na een stevig ontbijtje (we slaan hier regelmatig de lunch over, dus een goed ontbijt is wel belangrijk) zijn we richting Confucius tempel gelopen. Aangezien het hotel vlak bij de Lama tempel ligt en die weer vlakbij de Confucius tempel ligt, hoeven we niet ver te lopen en al zeker niet met een taxi te gaan (gelukkig!). We hebben op ons gemakje gelopen en onderweg nog even geld gepind. We wilden immers nog thee kopen.

Eenmaal aangekomen bij de Confucius tempel de kaartjes gekocht en we konden naar binnen. Uiteraard nadat we door de alarmpoortjes waren gegaan en de tassen gescand waren. Of Cees een aansteker bij zich had. Eh, nee. Oke, loop dan maar door. Toch fijn dat ze je op je woord geloven :-) . Vorig jaar hebben we de Lama tempel bezocht en de Confucius tempel is van een hele andere orde. Daar waar de Lama tempel nog een 'actieve' tempel is met monniken en mensen die het geloof belijden, is de Confucius tempel meer een museum. Daar wordt dus niet meer actief het geloof beleden. Hoewel, we hebben toch een paar dames gezien die knielden enzo.

Van buiten is de tempel vergelijkbaar met andere tempels. Prachtig beschilderd. Op het terrein staan heel veel cipressen waarvan sommige ondersteund moeten worden omdat er anders takken afbreken. Er zijn heel veel bankjes en we hebben daar ook dankbaar gebruik van gemaakt. Ook altijd leuk, mensen bekijken. En vooral groepen. Die hebben me het tempo erin! En de groep maar achter de leider/leidster aan rennen. Blij dat wij maar gewoon onder ons waren en niet met zo'n groep hoefden mee te hobbelen.

De tempel is van binnen ook prachtig beschilderd, zoals we al veel hebben gezien in China. Het is binnen erg donker en flitsen wordt vanzelfsprekend niet gewaardeerd. En dat doen we dan ook braaf niet. Er stonden verschillende instrumenten waaronder klokkenspelen, snaarinstrumenten, trommels, etc. Ook stonden er de nodige andere attributen, waarvan wij de functie niet kennen. Buiten de tempel zijn er nog veel meer gebouwen waarvan een deel gevuld met zogenoemde 'steles', grote stenen waarin tekens gekerfd zijn. Veel steles zijn voorzien van namen van studenten die succesvol zijn afgestudeerd aan het Keizerlijk college. Maar ook steles met afspraken, bijvoorbeeld dat Confucius een extra titel van de keizer had gekregen. Of andere afspraken. Ook waren er verschillende tentoonstellingen over Confucius en het Confucionisme en hoe dat verspreid is over de wereld. Erg interessant allemaal.

Een ander deel van het complex ging over muziek. Daar hangen 72 porseleinen schilderingen van discipelen van Confucius en uitleg over muziek binnen het Confucionisme. Er vinden ook optredens plaats, maar we hadden weinig zin om daarop te wachten. De eerstvolgende zou om 14 uur zijn terwijl we rond 13 uur in dat deel van het complex waren. Was een optreden van zo'n 15 minuten en volgens de reisgids had het eigenlijk ook bijzonder weinig met Confucius te maken. Scheen wel leuk te zijn, maar wij vonden het zonde van de tijd. Wij zijn daarom richting Keizerlijk college gelopen.

Bij het Keizerlijk college hebben ze ook een 'woud van steles'. Dat is een hele grote hal met rijen en rijen steles. Echt indrukwekkend. Bij dit college vind je ook de toegangspoort voorzien van geglazuurde tegels en de Biyong Hal waar keizer Qianlong speeches gaf. Deze hal is omgeven door een gracht waarin vissen zwemmen. Aan de zijkanten heb je rijen klaslokalen waar de studenten les kregen. In totaal zijn er 66 klaslokalen, in elke hal 11. Ook hier heb je weer een tentoonstelling die hier gaat over het onderwijs en vooral veel geschriften laat zien. Geen Engelse vertalingen, dus het is soms wat lastig inschatten wat je precies ziet, maar je krijgt wel een globaal idee.

Na de Confucius tempel en het Keizerlijk College zijn we weer teruggelopen richting hotel. We hadden nog het voornemen om in het theehuis tegenover de tempel thee te drinken en thee te kopen, maar het was akelig donker: gesloten! Nou ja, dan maar richting hotel. We komen nog zat theewinkels tegen. De keuze viel op de winkel waar Conny vorig jaar thee gekocht had, omdat we iedere keer in plaats van koud water een beker warm water kregen.
En ja, een kaal bekertje warm water verveelt ook snel. Daarom had Conny thee in een blikje gehaald. De dame stond erop dat we de thee ook gingen proeven voordat we het kochten. Nou, we hebben bijna weer een hele theeceremonie gehad, want het thee zetten gaat op dezelfde manier. En ze bleef maar kopjes thee inschenken. Uiteindelijk hebben we twee 'schijven' zwarte thee gekocht en een zak met witte thee. We gingen eigenlijk alleen voor de witte thee, maar die zwarte was wel erg lekker. En de verpakking was zo mooi. We kregen ieder nog een theeblikje van de eigenaresse en ze wilde daar pertinent geen geld voor hebben, het was een cadeautje van haar aan ons. We hebben nu dus twee blikjes voor de witte thee en twee prachtig verpakte theeschijven, die we niet willen aanbreken want dat is zo zonde. Ach, je moet maar zo rekenen: thee is net als wijn. Hoe ouder hoe lekkerder. En deze thee gaat ruim de tijd krijgen om te rijpen :-) . Ook wel grappig, ze vertelde dat ze ons in de hutong had gezien. Oh?

Vanavond hebben we weer in het hotpot restaurant gegeten. Weer de Mongoolse barbecue, maar dit keer hebben we het zelf gedaan. Het eettempo lag dus een heel stuk lager dan gisteren, gelukkig :-) . En het ging ons prima af, al zeggen we het zelf. Hier en daar een verbrand vingertje door het omdraaien met stokjes, maar he, we hebben er (nog) ieder 10! En zo meteen gaat Conny weer even cappuccino met lekkers halen bij 85 degrees. Het is de laatste avond in China en dat moeten we natuurlijk vieren (en anders hadden we wel een ander excuus gevonden :-) ).

Morgen worden we om 8 uur 's ochtends opgehaald voor onze trip naar het vliegveld waar het vliegtuig om 10:55 vertrekt. En als alles gaat zoals gepland, landen we net na 15 uur op Schiphol. En dan vermoedelijk in de file naar huis... En dan is er alweer een einde aan de vakantie gekomen. Maar daar gaan we nu niet aan denken. Eerst nog even genieten van deze laatste avond!