Een lange terugrit naar huis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Een lange terugrit naar huis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Een lange terugrit naar huis

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

25 September 2017 | Nederland, Leeuwarden

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om richting Dover te vertrekken naar de boot. We hadden een plekje op de boot van 12 uur gereserveerd. Die van 10 uur vonden we wat vroeg, aangezien je minimaal 1 uur van te voren aanwezig moet zijn en we 1 uur reistijd hadden. Zou betekenen dat we om 8 uur al bepakt en bezakt zouden moeten vertrekken. Ging niet gebeuren :-) . Maar het verliep lekker vlot en om 10:15 waren we al in Dover. Ja, dan is 't wel weer wat zonde maar ach, who cares. Eerst even paspoorten checken bij het poortje. Toen door naar de check in. Eerst even stoppen bij de auto controle. Of de achterklep even open kon. Tuurlijk. Of we zelf de koffers hadden ingepakt. Tuurlijk. En of we ook bagage van iemand anders bij ons hadden. Tuurlijk niet. Was natuurlijk ook niet zo, maar zou er nou echt iemand zijn die dan zegt "nou, nu je het zegt, die koffer daar komt me eigenlijk helemaal niet bekend voor. Weet ook niet van wie die is"? Of Conny iets van metaal in haar zakken had. Portemonnee in de bak, riem af en in de bak en toen door het poortje heen. Ging niets af hoewel Cees zei dat hij niet snapte dat er een rood lampje ging branden en dat Conny gewoon mocht doorlopen. Nou, geen belletje = geen probleem wat Conny betreft. Gek genoeg mocht Cees in de auto blijven zitten. Een grapje als "Moet u die AK-47 van hem niet even controleren" leek niet verstandig en we zijn dan na goedkeuring van de douane ook maar snel doorgereden naar het parkeerterrein. Voor de goede orde: die hadden we natuurlijk ook niet (duh!)!

Bleek dat je op het parkeerterrein wifi hebt en nog een goede verbinding ook. Mooi momentje om Netflix te kijken. Ging prima. We hadden pre-boarding, maar omdat we op de boot graag dichtbij de liften geparkeerd moesten staan, ging dat laatste voor op de pre-boarding werd ons medegedeeld. Of we daarom in rij 51 wilden gaan staan. En daar hebben we dan ook in ons eentje gestaan totdat we aan boord mochten. Op zich waren we alsnog vrij vlot aan de beurt, zeker niet als laatsten. En we werden gedirigeerd naar een mindervalidenparkeerplaats die pal naast de lift was. Dat was wel erg fijn.

Met de lift naar dek 6 en daar zijn we in het restaurantje gaan zitten. Dan konden we mooi onderweg even lunchen, dan hadden we dat gehad. Zo gezegd zo gedaan. Cees de ham/kaas panini met een colaatje en Conny de ham pizza baguette met een Sprite. Zo konden we er weer even tegenaan. Naast ons zat een Poolse man die blijkbaar nogal wat zaken te regelen had want gewapend met tablet, laptop en telefoon heeft hij voortdurend zitten bellen, op een gegeven languit liggend op de bank. Hmmm, rare jongens die... En hoewel het een vaartijd is van 2 uren en we om 12 uur vertrokken, kwamen we iets na 15 uur aan in Duinkerken. Rara, hoe kan dat. Dat uur krijg je "cadeau" door het uur verschil tussen Engeland en de rest. Toch jammer... Het duurde even voordat we van boord konden. De controle van de douane hadden we al gehad voordat we aan boord gingen.

En toen op weg naar Nederland. Frankrijk ging heel vlot. Nu is dat natuurlijk ook maar een klein stukje. Voor dat we het ons gerealiseerd hadden, reden we België al in. En tot Antwerpen ging ook dat vlot. Maar toen Antwerpen... Hemeltjelief wat blijft dat toch een doffe ellende. Eigenlijk is het gehele verkeer om Antwerpen heen 1 grote file. We hebben er dan ook zeker een uur over gedaan om langs Antwerpen te komen. Er niet eens doorheen, nee, gewoon over de ring. Treurig... Daarna was het nog maar een kort stukje naar de Nederlandse grens. In onze beleving hebben we niet eens een bord "Nederland" gehad, maar op een gegeven moment was de bewegwijzering Nederlands en waren we vlak bij Breda. Omdat het inmiddels 18:30 was geweest, zijn we maar even gestopt om wat te eten. Plan was de McDonalds, maar er zat ook een Aziatisch wok-achtig restaurant. En eerlijk gezegd vonden we dat toch iets aantrekkelijker dan McDonalds. Als je dan toch de keuze hebt... Na de beef teriyaki zijn we weer verder gereden. Het begon inmiddels donker te worden en het voordeel van een lange file rond Antwerpen, is dat je in Nederland dan na de spits zit en geen files meer hebt. Zo tegen half 10 kwamen we thuis aan. We hebben snel de auto leeggehaald en zijn toen even rustig gaan relaxen.

En zo was er alweer een einde gekomen aan onze vakantie. We hebben een fantastische tijd gehad, we hebben genoten van alles wat we gedaan en gezien hebben en kijken terug op een hartstikke leuke vakantie.