Jan van Genten, een shit-museum en Muisbosskerm - Reisverslag uit Citrusdal, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Jan van Genten, een shit-museum en Muisbosskerm - Reisverslag uit Citrusdal, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Jan van Genten, een shit-museum en Muisbosskerm

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

04 September 2010 | Zuid-Afrika, Citrusdal

Vandaag op de 'gewone' tijd weer opgestaan (08:00 uur) en lekker rustig aan gedaan. Conny blijkt weer een gecko op haar kamer te hebben die iedere keer als de lamp aangaat, een sprintje trekt om weer ergens in het dak te verdwijnen (en daar is Conny niet rouwig om :-) ). Zal nooit een innige liefde worden... Rond 10 uur zijn we de deur uitgegaan richting Lambertsbaai. De rit verliep veel voorspoediger dan gedacht dus om 11:30 uur waren we al in Lambertsbaai (we moesten er om 13:00 uur zijn). Dus het programma maar omgedraaid. Eerst naar Bird Island en daarna naar Muisbosskerm.

We konden Bird Island niet een-twee-drie vinden, dus even bij het informatiecentrum gevraagd. Daarna was het dus wel zo gevonden (duh!). Bird Island is een eiland dat door een soort betonnen loopbrug verbonden is met het vaste land. Via die loopburg loop je dus naar het eiland. Op het eiland liggen schelpenpaden (dus dat was behoorlijk sleuren met de rolstoel). En toen we eenmaal op het eiland waren, Mein Lieber wat een stank zeg! We durven wel te zeggen dat het hele eiland een guano museum is! Maar daar laten we ons niet door uit het veld slaan (gewoon iets minder ademhalen dan normaal) en door de zure appel heen. Op het eiland stikt het van de Jan van Genten. En een herrie dat die beesten maken! Oorverdovend!

Je kunt ze ook bekijken vanuit een uitkijktoren, wat we dan ook gedaan hebben. Lina is op de benedenverdieping gebleven (daar kun je ze vanachter het glas dichterbij bekijken).
Cees en Conny zijn even naar boven gelopen vanwaar je van bovenaf op de Jan van Genten kijkt. Binnen en buiten staan allemaal informatieborden met alle info die je maar wilt over de Jan van Gent. Vervolgens zijn we naar het guano 'museum' gegaan. Nou ja, museum. Er is een kamer nagebouwd waar je kunt zien hoe de guano-verwerkers vroeger leefden. Op borden staat ook hun leven beschreven en er staan nog wat attributen. En that's it. Maar... na onder andere het circusmuseum, appelmuseum en accordeonmuseum staat nu dus ook een guanomuseum (echt shitty :-) ) op ons lijstje van bezochte vreemde musea.

Daarna zijn we vertrokken naar Muisbosskerm, het openlucht restaurant waar we zouden lunchen. Het was prachtig weer dus we konden mooi op het strand zitten. Het is een restaurant dat aan het strand gebouwd is, van een soort zwerfhout. Daar zijn ook de banken op de binnenplaats van gemaakt. Buiten staan picknick banken onder houten palen met rietdak. Erg gezellig allemaal. Het is een soort lopend buffet. Op de binnenplaats wordt voortdurend eten bereid, dat op tafels wordt gezet en waar je het dan kunt ophalen. Er liggen bijvoorbeeld hele tonijnmoten (bereid uiteraard) en jij pakt dan een stuk van zo'n moot. Hetzelfde met paella, schol, andere vis, etc. En het bestek is een mosselschelp. Het smaakte allemaal heerlijk. Komt waarschijnlijk ook omdat je lekker in het zonnetje aan de oceaan zit op het strand, maar de hele entourage was zo relaxt, heerlijk!

Nadat we uitgegeten waren, zijn we weer terug gegaan naar Citrusdal. Onderweg hebben we Chris en Annette nog gebeld of ze thuis waren en of we langs konden komen. Konden we gelijk rooibosthee kopen. Dus we hebben even bijgekletst, thee gekocht, ice tea gedronken (speciaal recept van Annette) en na een tijdje zijn we weer verder gereden naar Citrusdal.

Vanavond lekker brood gegeten (we zaten nog helemaal vol van de lunch) en we zitten nu wederom lekker bij het haardvuur na te genieten van de jacuzzi. Morgen reizen we weer verder naar Strandfontein waar we ook weer 2 nachten verblijven.