Waar zijn de olifanten gebleven? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Waar zijn de olifanten gebleven? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Waar zijn de olifanten gebleven?

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

20 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend hebben we uitgeslapen tot wel 08:30! We hebben afgesproken dat we dat eigenlijk te laat vinden, dus dat doen we niet meer :-) .

Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en zijn we zelf rond gaan rijden in Addo. Een gedeelte is asfalt (wat uiteraard prima rijdt) en een gedeelte is gravelweg (ook goed, maar we houden het wel in de gaten als we morgen de auto volgeladen hebben). Het regende vanochtend en hoewel het op sommige momenten droog was, heeft het eigenlijk de hele dag een beetje doorgeregend. Aan het einde van de dag zelfs nog behoorlijk hard! (voor ons reden om niet met de sundowner game drive mee te gaan in de stromende regen).

We waren nog maar net op pad (Domkrag loop, Woodlands en Gorah loop) toen we al een schilpad zagen, en nog eentje, en nog eentje, etc. Je zag overal schildpadden en dan ook nog eens geen kleintjes (zoals in West Coast). Domkrag komt trouwens van een schildpad die in Addo leefde en is de vertaling van het Engelse 'car jack'. Domkrag ging namelijk onder auto's liggen en tilde dan de auto op om zo zijn dominantie aan andere schildpadden te tonen. Domkrag kwam aan zijn einde toen hij in een hol van een aardvark viel en er op eigen kracht niet meer uit kon komen. Zijn schild schijnt bij de receptie te staan (maar die informatie is duidelijk achterhaald, want er staat niets). Anyway, wij hebben dus de Domkrag loop gereden.

Daarna zagen we een struisvogel die op de grond zat met een klein stukje verder een open struisvogelei. We vermoeden dat onder de struisvogel dus 1 of meer kuikens zaten. Conny heeft hem wel gefilmd, maar is vergeten het te fotograferen (blond moment). Een stukje verder zagen we jakhalzen en ibissen en kraanvogels en daarna jakhalzen die aan het eten waren. Prachtig om te zien! Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje om zelf even wat te eten enzo.

Na de lunch zijn we weer in de auto gestapt en zijn we naar Gwarrie Pan, Rooidam, Hapoor Dam en via Lendlovu dam terug gereden. De naam Hapoor komt van een olifant die 24 jaar leider is geweest van de Addo olifanten. De naam zegt het al, hij had een hap uit zijn oor (vermoedelijk door een geweerschot). Het schijnt nogal een flink mannetje te zijn geweest (zijn hoofd hangt in het educatie centrum) en meer dan eens hebben medewerkers moeten vluchten als hij eraan kwam. In 1968 heeft Hapoor een duel met een jonger mannetje verloren waarna hij alleen moest rondtrekken. In Addo is een hek, genaamd de 'Armstrong fence'. Het was nog nooit een olifant gelukt om via de Armstrong fence te ontsnappen, maar het is Hapoor gelukt. Gezien zijn agressieve natuur was de parkmanager genoodzaakt om hem dood te schieten. Hapoor is 44 jaar geworden. Treurig verhaal...

Reden we daar het wildgebied in, staan we ineens naast een megagrote buffel. Echt enorm! Was wel even schrikken want zulke fijne beesten schijnen het niet te zijn. De wandelpaden in Mountain Zebra National Park zijn met onmiddellijke ingang gesloten nadat een buffel een vrouw (met dodelijke afloop) had aangevallen (ja, ja, we weten het. Toch was het weghalen van de stenen minder gevaarlijk dan er overheen rijden). Met dat in het achterhoofd toch wel even goed de buffel in de gaten gehouden.
Een stukje verder zagen we nog een wrattenzwijn die naar eten aan het wroeten was.

Toen we weer verder reden hadden we het er net over dat we de hele dag nog geen olifant hadden gezien, terwijl er toch zo'n 450 zouden moeten rondlopen, toen we een olifant (mannetje) bij het water zagen staan drinken. Hebben een tijdje staan kijken totdat de olifant wegliep. Hij liep langs een 4x4 auto en dan valt op hoe groot zo'n olifant eigenlijk is en dit was nog niet eens een hele grote. Die auto is al niet laag, maar de olifant torent er bovenuit!

Reden we weer verder, staan we ineens bij een kudde olifanten! We reden de bocht om en daar stonden ze. We zijn (op gepaste afstand) rustig achter ze aangereden. Was ook nog een kleiner olifantje bij (niet een heel erg jonkie, maar het verschil tussen de volwassen olifant en het kleintje was grappig om te zien).

Toen we er langs konden (ze liepen midden op 'straat') zijn we doorgereden en kwamen we weer een andere olifant tegen. Conny even gefilmd, begon die olifant (mannetje) ineens met zijn oren te flapperen en te trompetteren. Dus Conny rustig gas gegeven (slik! tja, je weet maar nooit). Verderop liep nog een olifant.

Toen we via Lendlovu weer terugreden, zagen op straat ineens een mestkever lopen. Best nog een groot beest. Schijnt dat ze alleen in Addo voorkomen (maar of dat klopt weten we niet zeker) en de mestkever heeft altijd voorrang. Dus wij netjes voor de kever aan de kant :-) . Was wel leuk om die nou ook eens in het echt te zien (en niet alleen op een verkeersbord).

Vlak voor de uitgang zagen we een auto staan waar niemand in zat. Raar maar waar. Je mag in Addo dus niet uitstappen omdat er leeuwen en luipaarden zitten (en niet te vergeten buffels en zwarte neushoorns), dus dat was wel vreemd. We konden niet zien wat er nu precies gebeurd was, maar er lag ook wat struikgewas achter en naast de auto. We hadden het vermoeden dat de poortwachter het wel wist dat die auto daar stond, maar we hebben het toch maar even gemeld (hij wist het inderdaad, duh!). En toen waren we weer terug bij het huisje. Ondertussen was het steeds harder gaan regenen en we besloten definitief dat we niet met de 'Sundowner drive' mee gingen. We hadden al heel veel gezien vandaag en of je zit in een dichte auto met druppels op de ruiten die niet open kunnen (dus fotograferen/filmen is lastig) of je zit in een open jeep te blauwbekken met druppels op de lens. Beide leek niet zo aanlokkelijk, dus die hebben we geannulleerd (wat geen enkel probleem was overigens). Dus we hadden ineens wat extra vrije tijd! Die hebben we nuttig besteed met een kopje koffie/thee en heerlijk nagenieten van de ritten van vandaag.

Morgen gaan we naar de Garden Route (Stormsriver). We denken erover niet de mega saaie weg naar het plaatsje Addo te nemen (was 2 jaar geleden een gravelweg en we vermoeden dat er niet veel veranderd zal zijn) maar dwars door Addo (het park) te rijden en de zuidelijke uitgang te nemen en zo nog wat te kunnen genieten van Addo.