Hieperdepiep, hoera! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Hieperdepiep, hoera! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Hieperdepiep, hoera!

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

18 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag is Conny jarig! En als extra cadeautje kreeg ze... regen! De gids vertelde gisteren dat het sinds mei nauwelijks geregend heeft en dus vandaag, ja hoor: regen. Je zou zeggen dat als het al zo lang niet geregend heeft, dat die ene dag meer of minder ook niet zou uitmaken. Maar de natuur besloot anders.

Omdat het Conny's verjaardag was, en we toch geen haast of plannen hadden, hebben we lekker uitgeslapen, rustig aan gedaan en rond een uur of 11 zijn we vertrokken om de Kranskop loop en Rooiplaat loop te rijden. Volgens de poortwachter en receptioniste zitten daar de meeste dieren. Inmiddels was het nog steeds bewolkt, maar wel weer droog, dus dat begon er goed uit te zien. En als snel zagen we kudu's, gnoes, rode hartebeesten, blesbokken, springbokken, kraanvogels (hadden we nog niet gezien!). Maar nog nergens spoor van de bergzebra (omdat we die gisteren alleen in het donker met een halve spotlight hadden gezien, zouden we het wel leuk vinden om die nu bij daglicht te zien). En net toen we het er over hadden dat er, voor het feit dat er zo'n 360 zouden moeten rondlopen, er wel erg weinig zebra's waren, zagen we ze staan bij een waterplas. Het was best een grote groep. Eigenlijk waren het twee groepen, eentje met bergzebra's en eentje met normale (Burchell) zebra's. Dus de ettelijke foto's en filmbeelden genomen. Erg leuk om te zien.

Daarna verder gereden en nog meer gnoes, springbokken etc. gezien. Daarna zijn we weer terug naar het huisje gegaan voor een sanitaire stop. En inmiddels was de zon alweer gaan schijnen! Das mazzel hebben!

En vervolgens weer in de auto gestapt om richting de Ubejani loop te rijden (Ubejani betekent 'neushoorn' in Zulu). Nou, de naam doet vermoeden dat je daar neushoorns gaat zien, maar niets is minder waar. Wel sporen van neushoorns (uitwerpselen, kapotte bomen, etc.) maar geen neushoorn. Er zitten er ook maar 8 en het gebied is 22.000 hectare, dus het zien van neushoorns is natuurlijk kansloos. Maar het blijft altijd wel spannend, zullen we er eentje zien of niet (en alleen die pret is het al waard). Het wegennet (de normale wegen dan) in Mountain Zebra zijn fantastisch! Mooie brede wegen. Het eerste deel is asfalt, daarna wordt het een gravelweg, maar eentje die weinig beschadigd is, dus rijdt als een zonnetje. Ideaal!

Toen we de loop gereden hadden, zijn we weer terug gegaan naar het huisje. Conny heeft omdat het haar verjaardag is, getrakteerd op ijsjes (in plaats van gebak, want dat is er niet). En 's avonds zijn we in het restaurant uit eten gegaan.

Morgen gaan we richting Addo Elephant National Park. Maar eerst gaan we nog een loopje rijden hier (we hebben toch alle tijd en de rit naar Addo is ook relatief kort). Afhankelijk van hoe laat we in Addo zijn, gaan we daar ook nog misschien een loopje rijden. We zien morgen wel. We hopen in ieder geval ergens een keer iets van een internetcafe te vinden, want daar is hier een chronisch gebrek aan...