Toch tai chi, shoppen en een kookworkshop - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Toch tai chi, shoppen en een kookworkshop - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Toch tai chi, shoppen en een kookworkshop

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

12 Mei 2015 | China, Peking

Vanochtend weer om 8 uur opgestaan en ontbeten. Iets voor 10 uur maar vast naar de straat gelopen waar we de gids zouden ontmoeten. En toen met de taxi naar Ritan park voor de tai chi workshop. Nou ja, met de taxi... Was nogal een uitdaging om die te krijgen. Iedere taxi die we zagen rijden, had al een vrachtje. En de taxi die voor ons stopte, werd gekaapt door een Chinees. Op een gegeven moment ging zelfs een oud Chinees mannetje zich ermee bemoeien en ons helpen. Uiteindelijk is Conny een stukje verderop gaan staan en is het gelukt een taxi te bemachtigen. En toen naar Ritan park. Het was hartstikke druk onderweg, dus de rit duurde even. Maar iets na 10:30 kwamen we dan toch eindelijk aan.

De dame die de tai chi les ging geven was er al. En ze ging direct voortvarend van start. Eerst de warming up (armen zwaaien, romp draaien, voeten draaien, benen de lucht in) en toen de basis van tai chi. Nu zit Cees natuurlijk al op tai chi les en heeft Conny op tai chi les gezeten, dus het kwam ons niet erg onbekend voor allemaal en we konden vrij redelijk meekomen. Na de basis hebben we een deel van de vorm gelopen. Is toch wel totaal anders dan in Nederland. Niet zozeer de vorm of bewegingen, maar meer de manier waarop ze het deed en de beleving. Ze was echt supergoed. Cees heeft nog een stukje laten zien wat hij geleerd had, maar zowel volgens de lerares als een toeschouwer (en dat waren er ook ettelijke, die ook maar eventjes foto's namen) ging hij veel te snel. Kalmte en balans. Innerlijke kracht is belangrijker dan externe kracht. Na zo'n anderhalf uur was de les ten einde. Dat zullen we morgen vast wel voelen :-) . Maar zelfs de gids zei dat ze bij verschillende workshops aanwezig was geweest, maar dat de lerares eigenlijk nooit zover was gegaan in de vorm als nu. Dus dat is natuurlijk een goed teken. Na de les hebben we even uitgepuft in het park en hebben we ook nog even een rondje gelopen door het park.

Daarna zijn we naar Dashilan geweest. Dat is een straat in een winkelgebied en 1 van de oudste straten met winkels. Conny had verwacht dat er veel meer westerlingen zouden zijn, maar we waren nagenoeg de enigen. En trokken we daarom weer veel bekijks en werden er regelmatig opmerkingen gemaakt en een meneer ging zelfs zover dat hij een foto ging maken. Nou ja, maar gewoon laten gebeuren. We hebben de nodige souvenirs gekocht, waaronder eetstokjes, een soepkom met lepel, een kleine kalligrafeerset, etc. Het was niet overal de bedoeling dat je ging afdingen, maar Conny heeft toch een mooi masker gekocht en daar minder geld voor betaald dan de vraagprijs. Zelfs het bestellen van koud water gaat nu erg goed. De verkoper zou lauwe flesjes meegeven, maar Conny heeft duidelijk kunnen maken dat ze graag een koud flesje had. En dat ging goed!

Verderop in de straat hebben we nog dumplings gegeten. Dat hadden we nog niet gehad deze vakantie, dus het werd hoog tijd. We hadden dumplings met varkensvlees, met varkensvlees en kip, met varkensvlees en garnalen (we ontdekken een patroon) en een dumpling met groente. Met een flesje koud water natuurlijk.

Het was erg, erg warm vandaag. De zon heeft nagenoeg de hele dag geschenen. Toen we uit geshopt waren, zijn we met de taxi naar de hutong gereden waar de kookworkshop gehouden werd. Ook hier was het eerst even lastig om een taxi te krijgen (weer veel volle taxi's), maar uiteindelijk is het gelukt. Een uur te vroeg kwamen we aan, maar beter te vroeg dan te laat, zullen we maar zeggen. We hebben daarom even rustig in de schaduw gezeten totdat de workshop ging beginnen. In totaal waren we met z'n achten. Een stel studenten waarvan 1 uit Finland, 1 uit Nederland, een echtpaar uit Nieuw-Zeeland, een echtpaar uit Frankrijk en wij.

De kok begon met enige uitleg over wat we gingen maken. Omdat het gemarineerde varkensvlees even duurt voordat het klaar is (moet gekookt worden, etc.) heeft hij dit zelf gedaan, maar ons wel helemaal laten zien hoe je het bereidt. En toen dat stond te sudderen, gingen wij aan de slag met het gewokte rundvlees met prei en de gewokte Chinese kool. De bereidingstijd van beide gerechten is relatief kort, de voorbereiding duurt langer dan het daadwerkelijke koken. Toen deze twee maaltijden klaar waren, hebben we het met z'n allen lekker buiten opgegeten. En het resultaat viel niet tegen! De Chinese kool was iets te zuur naar Conny's zin, maar ja, dat is nou eenmaal het recept. Ook het varkensvlees was erg lekker. Je kon ook nog rijst nemen, maar de eigen bereide maaltijd was meer dan genoeg. Toen heeft de kok ook nog een toetje gemaakt van zoete aardappelen met caramel. Was erg lekker. Als je wilde kon je die ook nog zelf maken, maar we zaten toch vol en de dag was lang genoeg geweest.

Dus we zijn met de taxi naar het hotel gegaan. Was wel heel aardig. Er stapte aan de overkant een man uit die seinde of wij een taxi zochten. Inderdaad. Heeft hij de taxideur opengehouden totdat wij overgestoken waren (en das nog geen makkelijke opgave in China, als je levensmoe bent, moet je je in Beijing in het verkeer gaan begeven, dan is het probleem zo opgelost :-) ). We waren daarmee lekker snel weer in het hotel. We hebben alvast de koffers zoveel mogelijk ingepakt c.q. gereorganiseerd. Morgenochtend worden we om 07:30 opgehaald om naar het vliegveld te brengen. En daarmee zit de vakantie er - afgezien van de terugreis - alweer op...