Eindelijk aangekomen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Eindelijk aangekomen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Eindelijk aangekomen in Beijing

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

07 Mei 2015 | China, Peking

Op het vliegveld stond de assistentie alweer klaar en na 3x paspoortcontrole en de koffers halen stonden we toch redelijk vlot al in de aankomsthal waar we werden opgehaald door - naar later bleek - een kamikaze chauffeur. Hemeltjelief wat een rit. Cees zag de humor er wel van in (of waren het zenuwen???), Conny heeft een groot gedeelte van de rit met haar ogen dicht gezeten en meerdere keren de man voor gek verklaard. Dat vloog met een noodgang van links naar rechts, over de vluchtstrook, over de uitvoegstrook, onee, toch maar weer naar links. Conny vond het een zenuwslopende rit (en nee, dat heeft niets te maken met "control freak", die man was gewoon of gek, of levensmoe). En dat het echt niet altijd goed gaat bleek wel door de taxi die onderweg geramd was door een bus, waar de chauffeur dan weer heel verbaasd over was. Grappig, wij vonden het juist weer verbazingwekkend dat we maar 1 botsing hebben gezien onderweg. Maar... de chauffeur heeft ons echt tot voor de deur van het hotel afgezet. Hij reed op een gegeven moment een echt heel smal steegje in (het hotel ligt in een hutong), kon het niet vinden, heeft het gevraagd en al doende een paaltje geschampt (maar we betwijfelen het of hij dat in de gaten heeft gehad) en uiteindelijk dus mooi voor het hotel afgezet. Maar bovenal... we hebben de rit overleefd :-) .

We konden gelijk de kamer in wat natuurlijk heel fijn was. Officieel is dat pas vanaf 14 uur. Het hotel is ingericht in Chinese stijl en ziet er hartstikke leuk uit, met een mooi binnenhofje. We hebben even rustig gezeten en kwamen tot de conclusie dat we honger hadden en we de buurt maar eens moesten verkennen. Het hotel ligt in een echte hutong waar je het dagelijks leven direct "meemaakt". Veel restaurantjes en winkeltjes.

We zijn langzamerhand naar de Lama Tempel gelopen en hebben die eerst bezocht. Echt een megagroot complex met allemaal hallen waar verschillende goden/Boeddha's staan. Bij iedere hal kun je wierook branden. Je pakt dan 3 staafjes wierook, steekt deze aan, houdt het voor je voorhoofd en buigt dan drie keer richting tempelhal. We zagen dat sommigen ook richting de vier windrichtingen bogen, maar dat deed niet iedereen. Er waren ook verschillende monniken waarvan een deel op een bankje zat en een deel aan het werk was (stoep dweilen, vegen, etc.). Conny vond het indrukwekkendste beeld dat van Maitreya dat 26 meter hoog is en uit 1 stuk sandelhout is gesneden. Echt prachtig om te zien. Het gehele tempelcomplex was trouwens prachtig. Nog wel een grappig voorval. Conny zit tussen Cees en een Chinese dame op een bankje. Pakt de dame ineens Conny's arm vast om eens even te voelen. Je leest wel dat "westerlingen" bekeken worden, maar dit was toch wel ietwat onverwacht. Zowel Conny als de dame moesten er in ieder geval erg om lachen. En je leest (en hoort) ook overal dat ze nieuwsgierig naar je zijn en graag een babbeltje in het Engels met je maken. Nou, dat klopt ook. Aan aandacht dus geen gebrek...

Na de Lama tempel zijn we weer teruggelopen. Het was hartstikke mooi weer (erg warm zelfs) dus dat zat mooi mee! We hebben even een uiltje geknapt in de hotelkamer. Daarna is Conny geld gaan pinnen bij de bank om de hoek en heeft gelijk maar even de buurt verkend. De metro ligt verderop in de straat en eigenlijk is de hele buurt vergeven van de restaurantjes, dus omkomen van de honger zullen we zeker niet. Maar gelijk 2 cappuccino en een Chinese variant van een worstenbroodje gekocht. Vreemd maar best lekker. We kwamen erachter dat we morgenochtend niet in het hotel kunnen ontbijten, want het ontbijt is vanaf 7 uur en om 7 uur komt Joe ons halen voor een excursie naar de Chinese muur en de Ming graven. Daarom maar besloten om broodjes te halen in de bakkerij. En gelijk water besteld. Maar hier ging het communicatief toch niet helemaal goed, want we bedoelden koud water, maar kregen 2 bekers warm water. Dus in de theewinkel verderop maar gelijk een blikje thee gehaald. 200 Yuan voor 500 gram. 500 gram???? Dat lijkt ons een beetje veel. Dat is dus uiteindelijk 100 gram in een mooi blikje geworden. De thee smaakte prima.

Morgen dus naar de Chinese muur, toch wel een hoogtepunt tijdens deze trip. Hopelijk blijft het weer ook een beetje goed en is er niet teveel smog, maar dat zullen we morgen wel zien. Eerst de volgende dollemansrit maar overleven :-) .