Self guided game drive Kgalagadi met leeuw! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Self guided game drive Kgalagadi met leeuw! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Self guided game drive Kgalagadi met leeuw!

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

21 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend heerlijk uitgeslapen tot 08:30! Wat een luxe! Daarna lekker gedoucht en rustig ontbeten en rond 11:00 zijn we naar de receptie gegaan om onze "permit" op te halen. Het systeem is dus dat je een permit ophaalt en als het de bedoeling is dat je terugkomt (en dus niet doorreist naar een ander kamp) dan worden je gegevens genoteerd. En als je terugkomt, dan lever je je permit weer in en word je naam van de lijst gehaald.

Dus om 11:00 uur naar de receptie om ons op te geven voor de ochtend game drive op de 22e. Wij waren de enige en er zijn minimaal 4 deelnemers nodig. Maar alternatief was dat wij voor 4 personen betaalden. Moet je je niet te veel van voorstellen, komt neer op zo`n 14 Euro extra. Permit gehaald en naar het tankstation. Het laatste wat je wilt is zonder brandstof komen te staan :-) . En de banden leeg laten lopen tot 1.60 bar. Is voor de auto beter en voor de weg ook. En toen op pad. We gingen richting Mata Mata. Dat is dus meer dan 120 kilometer, gingen we natuurlijk niet helemaal rijden (is met de maximum snelheid 3,5 uur enkele reis) en aangezien wij hoopten onderweg wat te kunnen zien, reden wij dus 20 a 30 kilometer per uur. Klinkt langzaam en dat is het ook, maar gezien de conditie van de weg in een niet-vierwielaandrijving hard zat :-) . Zijn nogal gehecht aan onze vullingen namelijk...

Het was in het begin een tikkeltje karig. We zagen een gemsbok en een gnoe in de verte. Maar we zijn met alles blij. Dus ook met dieren in de verte. Een stuk verder zagen we een aantal struisvogels. Conny zei al dat ze best groot leken. Cees vond dat wel meevallen (maar zou daar binnen afzienbare tijd op terugkomen). Toen zagen we een enorm grote groep springbokken, echt tientallen! En een aantal overstekende gnoes, dus dat was al erg dichtbij. Op een gegeven moment zag Lina aan de zijkant een uil zitten. Een grote uil ook nog. En een boompje verderop zaten twee uilen! Grappige was dat er altijd wordt gezegd dat als je in een sedan rijdt, je niets ziet. Maar mooi dat wij dit dus allemaal wel zagen en de grote 4x4`s die achter ons reden overal stopten waar wij ook stopten. We zagen ook nog een andere vogel, maar we weten niet wat voor vogel het is. Toch maar even een fotootje van gemaakt (he, wild is wild :-) ).

Na een tijdje werden we ingehaald door een 4x4 die ineens stopte en achteruit reed. Wij maar even gestopt en toen wezen ze naar de zijkant, bleek dat we naast een leeuw stonden op een metertje of 5 afstand! Die zouden wij dus pardoes voorbij gereden zijn. We zijn de mensen eeuwig dankbaar dat ze even geseind hebben. Na de ettelijke foto`s en videobeelden zijn we doorgereden. Kwamen een tegenligger tegen, hebben we maar even gewaarschuwd (wij vinden het ook altijd fijn als iemand dat doet). Jongen helemaal blij.

Verderop zagen we een gemsbok van veel dichterbij. Prachtig dier en bleef roerloos in de brandende zon staan. Hij liever dan wij :-) Want het was vandaag toch echt wel een stuk warmer dan gisteren (maar dat was dan ook voorspeld). Als de voorspellingen kloppen, blijft het dus zo warm de komende dagen.

Nadat we twee uur hadden gereden vonden we het mooi en zijn we omgekeerd om dezelfde weg terug te rijden. En weer kwamen we langs de leeuw die zich verplaatst had en nu prachtig mooi in beeld lag. Wat een lui dier. We vermoeden dat dit dezelfde leeuw was als gisteravond. De jongen die wij getipt hadden stond er nog steeds. Dit was dus de tweede (feitelijk derde) keer dat we een Kalahari leeuw zagen! Wat een mazzel!

Op de terugweg kwamen we ook weer langs de uilen in de boom waar Conny nu beter zicht op had en dus ook een fotootje van kon maken. De springbokken hadden zich inmiddels verschanst onder een grote boom. Was net alsof ze een dansje om de boom deden. En toen de struisvogels. Hetzelfde groepje als die we eerder waren tegengekomen, stak nu de straat over. En nu moest Cees dan toch toegeven dat dit inderdaad wel hele grote struisvogels waren!

De weg terug was aanmerkelijk vervelender dan de heenweg. Of liever gezegd, de ene kant van de weg was in een slechtere staat dan de andere kant van de weg. Dus we hebben grote delen gewoon spook gereden en gingen keurig aan de kant als er een tegenligger aan kwam. Eenmaal terug hebben we bij de receptie even gecheckt of iemand zich al had opgegeven voor de ochtenddrive. Maar dat was dus nog niet het geval. Dus de permit weer ingeleverd en naar het huisje toe. Heerlijk kunnen uitrusten voordat we om 18:30 in het restaurant gingen eten. Bij het huisje kregen we nog bezoek van de (talrijke) eekhoorns en opeens kwam er ook nog een witstaart mangoest langs. En toen naar het restaurant toe. We hadden bij de receptie afgesproken dat we na 18:00 nog even zouden langskomen en toen hadden zich wel mensen opgegeven. Dat scheelt weer 14 Euro.

We hebben gelijk de night drive besproken dus morgen om 06:00 uur een ochtend drive, dan tussen 09:00 en 17:00 uur lekker niksen en daarna eten om vervolgens om 18:00 uur met de night drive mee te gaan. Onze laatste dag in de Kgalagadi... Snif!