Self guided game drive en relaxen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Self guided game drive en relaxen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Self guided game drive en relaxen

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

15 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na een voor Conny wat onrustige nacht (wel erg veel beestjeboel in en om het huis) vanochtend vroeg wakker geworden. Omdat we toch geen enkele inkijk hadden, waren de gordijnen dus open. En bij het ontwaken keken we recht in de smoelekes van een paar klipdassies die op het balkon zaten. Je vraagt je af wie nou naar wie kijkt :-) Vanuit het bed een fotootje gemaakt. Grappige beestjes (die wel!).

We hebben lekker rustig aan kunnen doen, we hoefden immers toch nergens naar toe. Dus rond een uurtje of 9 zijn we naar het restaurant gegaan voor het ontbijt. Dat was een ontbijtbuffet, dus we konden een keer iets anders nemen dan of eieren met spek of toast met jam. Dus Lina en Conny gingen voor de pancakes en Cees voor iets anders (ondefinieerbaar).

Na het ontbijt zijn we teruggereden naar het huisje om het water te halen (waren we vergeten) en begonnen we aan een loop. Maar die weg was niet zo best en de loop zou 30 kilometer duren. Geschatte tijd: minimaal 3 uren. Daar had Conny helemaal geen zin in, we hebben al zoveel gezien en gedaan, we hadden echt geen zin om nu weer over zo`n hobbel-bobbel-kuilen-rotsen weg te rijden. Dus zijn we bij een beetje breder stuk gekeerd en teruggereden.

We hebben eerst een deel over de asfaltweg gereden en daarna hebben we een klein loopje gereden, genaamd "Overmacht". De loop was in totaal een kilometer of 6 met het asfaltstuk erbij dus een 10-15 kilometer. Een prima stuk waar we toch best veel gezien hebben: een stuk dat aangetast is door erosie. Zag er heel onwerkelijk, bijna maanlandschapachtig uit (mooi woord voor galgje). Daarna gnoes, giraffen, struisvogel en de, volgens de analen, zeldzame lierantilope (hier in Itala schijnt ook de enige populatie van de lierantilope van geheel Kwazulu-Natal te leven). Nog wat wrattenzwijnen, verschillende soorten apen, meer gnoes en giraffen. We zijn ongeveer 1,5 uur onderweg geweest en toen zijn we weer teruggereden naar de lodge. Cees en Conny zijn in het zwembad gaan zwemmen. Het is ongelovelijk hoe koud het water kan zijn in zo`n warm land. Je zou verwachten dat het water veel warmer zou zijn, lekker opgewarmd door de zon. Maar niet dus, ijskoud. Wat dan ook wel weer lekker is met dergelijk warm weer. Lina is lekker binnen gaan relaxen en zo hebben we de middag heerlijk rustig doorgebracht.

Vanavond weer in het restaurant gegeten. Niet om super negatief te doen, maar was echt slecht. Omdat er weinig gasten waren, was er geen lopend buffet. Nou ja, dat is natuurlijk logisch. Voor 9 eters ga je geen buffet inrichten. Maar dit was wel erg weinig keus op het menu. Er waren wat kliekjes van gisteren en Cees en Lina zijn daarom maar voor het geroosterde lam gegaan en Conny voor de Calamari. Was geen culinair hoogstandje, maar te eten. Laten we het zo zeggen, voor Zuid Afrikaanse begrippen was het een slechte maaltijd. Nog voordat we uitgegeten waren kwam de rekening al op tafel. Was het allemaal net niet zeg maar. Anyway, we zijn erg verwend tot nu toe. Alles is hier even lekker (behalve vanavond dan). Oja, en lekker brood bakken kunnen ze hier niet echt goed (tenminste, tot nu toe hebben ze het tegendeel nog niet kunnen bewijzen).

Nu de laatste avond in de lodge (dus we genieten nog even van een bank voor ieder) en morgen een lange rit naar Golden Gate National Park voor de boeg.