Game drives Thornhill - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Game drives Thornhill - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Game drives Thornhill

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

07 September 2009 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vandaag was het zover, we gingen een game drive maken! Vanochtend dus vroeg op (05:30) en om 06:15 naar Thornybush om daar met de drive te beginnen. Conny had in Nederland een klein opklapbaar opstapje gekocht zodat Lina makkelijker in de jeeps kon stappen en het werkte als een trein! Binnen mum van tijd zat Lina voorin de wagen. Moesten nog een tijdje wachten totdat de andere gasten kwamen. Waren twee Fransen met hun gids. Niet de meest gezellige mensen overigens...

En daar gingen we. De eerste giraffe kwamen we al snel tegen. Liggend wat giraffen niet vaak schijnen te doen. Ze leggen in ieder geval nooit hun hoofd neer vertelde de gids. We zagen ook nog gnoes en zebra's. En toen kregen ze een melding door van een luipaard dat gesignaleerd was. Nou en dat hebben we geweten. Anderhalf uur zijn ze bezig geweest om hen (er schenen er 3 te zijn) te zoeken, waarvan we dus zo'n 45 minuten alleen stilstaand in de jeep hebben gezeten terwijl de heren (inclusief de Franse gids) in de bosjes liepen te zoeken naar sporen. Het was net het verhaal van die 10 kleine indiaantjes... Eerst ging 1 weg, later nog een en weer iets later de Franse gids ook nog. En daar zaten we dan met z'n vijven alleen in de jeep. Lekker dan...

Na die 1,5 uur hebben ze het maar opgegeven (of zoals de chauffeur zei: "That leopard is smarter than me", eh duh! Dat had ik je 1,5 uur geleden wel kunnen vertellen, ronkende motor, hardop pratende kerels en dat luipaard blijft zitten wachten, not!).

Anyway, toen ze het luipaard eindelijk hadden losgelaten (niet letterlijk) gingen we "iets speciaals" bekijken. Nou, amuse me, kom maar op. Bleken er een paar witte leeuwen in een afgesloten gebied te liggen. Het is de bedoeling dat ze over een tijdje uitgezet worden in het grote gebied. Dat was inderdaad wel speciaal ja, zo mooi wit!

Daarna gingen ze op zoek naar olifanten en daar stonden we dan, tussen de kudde in. En iedere keer denk je weer "wat zijn die beesten groot!" Liep ook nog een klein olifantje bij, niet piepklein, maar nog wel jong, super schattig!

En toen weer verder naar een drinkplaats waar ook wij wat gingen drinken en eten. Lagen een paar nijlpaarden in het water en aan de overkant kwamen een paar buffels drinken. Schijnen ook krokodillen te zitten, maar die hebben we (gelukkig!) niet gezien (denk niet dat Lina ze voor kan blijven :-) ).

En toen terug naar de verzamelplaats om terug te rijden naar de lodge. Komt de Franse gids (snuggere) er achter dat hij zijn jas vermoedelijk bij de waterdrinkplaats heeft laten liggen. Nou, das handig. En of ze hem even een seintje willen geven als ze hem gevonden hebben. Komen we bij de verzamelplaats aan (poort) blijkt dat de autosleutels, huissleutels etc. nog in de jas zitten. Goh, handig moment om je dat te realiseren... Hoe dat afgelopen is, weten we niet. Wij zijn in ons busje gestapt naar de lodge waar we even ontbeten hebben en nu zitten te relaxen.

Vanmiddag gaan we weer een game drive maken. Misschien vinden we wel luipaarden! Ha ha ha.

--Vervolg--
Om 15:30 uur zijn we weer vertrokken voor de sunset game drive. Het begin werd bijna in het roet gegooid door een enorm onaardig stel Nederlanders die perse op een bepaalde plek wilden zitten zodat Cees en Conny niet bij Lina konden zitten. Goed joh, gaan we toch lekker in de andere jeep zitten! Waren weer dezelfde chauffeur en gids als vanochtend en net als vanochtend, zat het qua sfeer wel goed. De chauffeur merkte nog even op dat "we" vanochtend naar luipaarden hadden gezocht, maar "dat er niet genoeg tijd was. Let wel, het luipaard had niet gewonnen, er was niet genoeg tijd". Grapjas :-)

Achter ons zaten een stel Australiers die bijzonder goed gemutst waren, dus de ene grap na de andere en wij dus de hele tijd lachend in de auto. Zal een leuk gezicht geweest zijn :-) We konden kiezen, of naar het zuiden naar de olifanten of naar het noorden naar leeuwen enzo. De Australiers gaan morgen naar het Kruger Park en zij zouden daar zeker olifanten zien, dus zij wilden wel naar het noorden. Ons maakte het niets uit, dus op naar het noorden.

Al snel kwamen we langs een hele grote kudde buffels. Echt enorm groot. Verschillende buffels hadden die vogeltjes op kop en rug (parasieten) en daar rij je dan, in Zuid Afrika tussen hele gevaarlijke dieren. Je gaat er bijna aan twijfelen of het wel zo gevaarlijk is... En ineens zagen we daar neushoorns met een jonge neushoorn (ongeveer 3 jaar oud), zo leuk om te zien.

En onderweg verder rijdend komen we ineens langs een nest van een Afrikaanse witruggier, alsof het niets is. Je zou er bijna aan gaan wennen aan al dat wild om je heen. Toen we een stuk verder gereden waren kwamen we langs een drinkplaats en staan daar toch ineens neushoorns letterlijk in een rij van vijf opgesteld. Alsof ze daar neergezet waren om ons te plezieren! Echt zo mooi.

Toen kregen ze over de radio door dat er cheetahs gesignaleerd waren. Was wel een eindje rijden en even zoeken maar daar lagen ze, vier cheetahs. Een moeder met drie (al wat grotere) jongen. Het waren niet dezelfde van vorig jaar, want deze moeder kwam niet uit het Cheetah Project in Kapama (waar we morgenochtend naar toe gaan overigens). Wat een mooie dieren zijn dat toch en een felle ogen!

Tja, en toen door naar datgene waarvoor we naar het noorden gegaan waren: leeuwen. Onderweg daar naartoe hebben we nog even genoten van een prachtige zonsondergang. En ja hoor, daar lagen ze, vier leeuwinnen. Waar het mannetje was, dat weten we niet. De gids zei dat die vermoedelijk het territorium aan het afbakenen was. We waren zo dichtbij, een metertje of 4. In de andere auto maakte iemand een foto met flits en de leeuwinnen sprongen ineens overeind! Ik weet niet wie er harder schrok, die leeuwinnen of wij :-)

Rond een uur of 18:00 uur stopten we voor een "sundowner" oftewel een drankje bij zonsondergang. En na een minuut of 20 gingen we in het donker inmiddels terug naar de lodge. De chauffeur vertelde onderweg nog over het Zuiderkruis en Jupiter. Wat een heldere hemel, je ziet zoveel meer sterren als in Nederland.

En toen kwamen we aan bij de verzamelplaats en was de game drive weer voorbij. Eenmaal aangekomen bij de lodge hebben we weer een "braai" gehad (niet echt een braai, meer eten rond een kampvuur) en toen weer naar het huisje.

Morgenochtend kunnen we "uitslapen" tot 06:30 uur en vertrekken we 's ochtends naar het Cheetah Project in Kapama.