Cederberg en een jacuzzi - Reisverslag uit Citrusdal, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Cederberg en een jacuzzi - Reisverslag uit Citrusdal, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Cederberg en een jacuzzi

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

27 September 2009 | Zuid-Afrika, Citrusdal

De dag begon vanochtend bewolkt. Gisteravond begon het te waaien en volgens ons heeft het vannacht ook geregend, maar daar zag je vanochtend al niets meer van. We hebben in ieder geval heerlijk geslapen bij het geruis van de zee. Vandaag gingen we richting Cederberg en het Wolfkop Nature Reserve. De route ging door talloze wijnvelden met de daarbij behorende wijnboeren. Het was zondag dus veel mensen in hun zondagse pak.

We zijn via Lutzville en Vredendal naar Klawer gereden en bij Klawer zijn we de N7 opgereden richting Clanwilliam. Eenmaal aangekomen bij Clanwilliam was het nog even zoeken naar de ingang van de Cederberg, maar blijkbaar waren wij niet de enigen die zochten. Maar bij navraag bij de Clanwilliam Dam bleek dat we op de goede weg zaten. Dus door. Uiteraard was het een gravelweg (waar zou je anders op moeten rijden) die we een deel hebben gereden. Op een gegeven moment zijn we weer terug gegaan en zijn we eerst boodschappen gaan doen in Clanwilliam. We hadden besloten dat we niet naar Zuid Afrika konden gaan om vervolgens niet te gaan braaien, dus verschillende soorten vlees gekocht, salades en houtskool en op naar Citrusdal. We hebben in Clanwilliam nog een internet cafe gezien, maar dat was gesloten (jammer!).

De weg naar Citrusdal was niet bepaald moeilijk te vinden, maar wel een vervelende weg. Het was druk en blijkbaar had iedereen haast dus voortdurend inhalers op plekken dat je denkt, moet je dat hier wel doen. Dus er hing zo`n gehaast sfeertje (wat we in Zuid Afrika eigenlijk niet gewend zijn). Eenmaal aangekomen in Citrusdal hebben we eerst de boel verkend. Is geen leuke plaats. Uitgestorven en wat er wel op straat loopt, moet je vooral geen ademtest laten doen...

De routebeschrijving naar de accommodatie was heel makkelijk maar omdat we niet wisten of we op een normale of gravelweg zouden rijden, toch maar even gewacht met Kobus bellen. Bleek een asfaltweg te zijn, dus Kobus bij de poort maar even gebeld. Na een paar minuten kwam hij, samen met 2 andere collega`s, aanrijden en reed voor ons uit naar het huisje. En net als bijna alle huisjes tot nu toe, is ook dit huisje echt enorm leuk! Grote woonkamer, complete keuken, mooie slaapkamers, een veranda met braai (!) en een jacuzzi!

We hebben eerst de spullen uitgeladen en hebben toen Kobus maar weer even gebeld voor hout. Het leek ons dat het best wel eens koud kon worden `s avonds. Overdag is het heerlijk warm, maar `s avonds is het soms toch koud. En aangezien Kobus hout heeft, was hij de aangewezen persoon. Dus gelijk maar twee zakken hout gekocht (waarvan er nu dus al 1,5 op is :-) . We weten nu ook waarom Kobus zijn vrienden mee had, het is zo ongezellig om alleen te drinken (zo! wat had die man een kegel zeg en zijn vrienden deden niets voor hem onder). Conny en Cees zagen ook nog een kolibri in de tuin! Een blauw/groene en echt zoals je hem ook op de plaatjes ziet, prachtig!

Blijkbaar zitten hier ook veel stekelvarkens, want om een boom heen hebben ze allemaal pennen van de stekelvarken gezet en de regelkast van de jacuzzi wordt ook met een stekel dicht gemaakt. Maar wij hebben hem hier nog niet gezien.

Vanavond hebben we dus gebraaid, het was ontzettend lekker! En later zijn Conny en Cees nog in de jacuzzi geweest, in de jacuzzi was echt heerlijk, maar eruit... brrrrr. Das koud zeg! Maar snel afgedroogd, aangekleed en lekker warme koffie/thee gedronken, open haardje opstoken en we zijn weer heerlijk warm.

Morgen gaan we `s ochtends naar de schoenfabriek in Clanwilliam, kijken we gelijk of het internet cafe nu wel open is (maar we hebben er een hard hoofd in) en `s middags gaan we met de rooibostour mee.