Kgalagadi Transfrontier Park - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Kgalagadi Transfrontier Park - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Kgalagadi Transfrontier Park

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

20 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag was het zover, we gingen naar het Kgalagadi Transfrontier Park! Maar voordat we echt de R360 naar de Kgalagadi namen, zijn we eerst nog langs het politiebureau geweest. Daar staat namelijk een beeld van een politieman op een kameel, ter nagedachtenis aan de rol die kamelen hebben gespeeld in de ontsluiting van dit deel van het land en de ordehandhaving. Daarna zijn we doorgereden naar het Kalahari Oranje Museum (wat in het weekend gesloten is). Daar staat namelijk een beeld van een ezel in de tuin, ter nagedachtenis aan de rol die ezels hebben gespeeld in de ontsluiting van het gebied. Vervolgens zijn we naar Die Eiland Resort gereden waar een meer dan 1 kilometer lange laan is met meer dan 200 dadelpalmen. Deze laan is de langste op het zuidelijk halfrond. Nou, dat moest natuurlijk aanschouwd worden!

En toen was het dan eindelijk zover, de R360 op richting Kgalagadi. En we vonden dat we op de weg van Kimberley naar Upington al veel niets gezien hadden, vandaag was er nog meer niets! En dan ineens lopen er schapen op het land en vraag je je af van wie die schapen dan zijn. Het was een lange weg met ogenschijnlijk hetzelfde landschap, maar toch verschilde dat per plaats. Het ene deel had je alleen maar lage struikjes, een ander deel weer bomen. Maar een ding hadden de verschillende landschappen gemeen, veel doodgereden dieren. Enorm zeg, de hele weg is gewoon een groot kerkhof.

Onderweg hebben we verschillende hagedissen gezien, verschillende mangoesten en een stel eekhoorns. En natuurlijk koeien, paarden, ezels, schapen en geiten. Sinds vorig jaar is het hele stuk van Upington naar de Kgalagadi geasfalteerd en daar waren we maar wat blij om!

Eenmaal aangekomen in het park ingecheckt bij de receptie en gelijk maar even de night drive voor vanavond gereserveerd. Lina had in Nederland gezegd dat ze niet mee zou gaan met een nachtelijke game drive, maar bij nader inzien is ze toch maar meegegaan (en achteraf heeft ze daar geen spijt van gehad). In het park hebben ze een ingewikkeld systeem van aan- en afwezigheid. Je krijgt een soort "permit" mee die je, als je binnen het park bent, inlevert bij de poort. Als je rond gaat rijden of als je het park verlaat, moet je de permit weer ophalen. Zo weten ze altijd of je weer goed terug bent gekomen. Ons leek het logischer om het andersom te doen (dus een permit inleveren als je rond gaat rijden en weer ophalen als je terug komt) maar ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben :-)

We vertrokken om 18:00 uur, dus toen het nog licht was. We kwamen langs een drinkplaats waarbij de gids vertelde dat ze eigenlijk geen drinkplaatsen nodig hadden. De enige dieren die water nodig hebben zijn giraffen en gnoes en de rest is zo aangepast, dat ze het vocht halen uit bijvoorbeeld grassen of het bloed van een prooi. Daarna reden we langs een grote "Camelthorn tree" (een Acacia soort) waarin allemaal vogeltjes zaten (sociable weavers). Echt gigantische nesten. Die vogels doen niets anders dan bouwen en als de tak dan afbreekt, dan gaan ze verder bouwen op een andere tak. Vlak daarna zag Conny een jakhals lopen.

Daarna zijn we de duinen op gegaan om te genieten van de zonsondergang. En op de achtergrond hoorde je voordurend de "Barking Gecko`s". Wat een herrie maken die beesten. Maar wat een prachtige zonsondergang om te zien en toch iedere keer weer verbazingwekkend hoe snel het donker wordt. Binnen een 10-15 minuten is het gewoon stikdonker. Dus de lampen erbij gehaald. Twee meisjes (ook deelnemers aan de drive) moesten/mochten de lamp vasthouden en schijnen. We hebben verschillende jakhalzen gezien en de Verreaux's (Giant) Eagle Owl en de Cape Eagle Owl.

Toen we ongeveer halverwege de tour waren, zagen we... een leeuw lopen! Een echte Kalahari leeuw met prachtige donkere manen. Hoeveel mazzel moet je hebben om een night drive te doen en dan ook nog een Kalahari leeuw te zien! We hebben er zeker een 20 minuten naar gekeken. En toen werd het nog mooier. De leeuw ging op een gegeven moment liggen en begon te brullen. Zo indrukwekkend! We waren er allemaal stil van.

Nadat iedereen genoeg gefotografeerd en gefilmd had, zijn we weer verder gereden. En toen zagen we aan de kant van de weg een Bat-eared Fox lopen en een stuk verderop een Cape Fox. Ook hebben we nog een paar keer een Springhare gezien, wat een beetje lijkt op kruising tussen een kangaroe en een haas. We zagen ook nog in de verte een gnoe liggen, maar dat was eigenlijk alleen een donker stipje in het licht.

Al met al een fantastische game drive met allemaal dieren die we nog niet gezien hadden. Helemaal moe van alle indrukken hebben we ons opgewarmd met een kopje koffie en thee (met Conny's favoriete koekjes). Hoewel het met de temperatuur vandaag best mee viel, was het wel erg warm. En dat merk je pas als de zon weg is en het enorm afkoelt.

Morgen hebben we niets gepland, dus we gaan sowieso uitslapen (gevaarlijk om te zeggen want geheid dat er een pipo lawaai gaat maken morgenvroeg) en daarna waarschijnlijk zelf rondrijden. Wordt ook nog een uitdaging om dat met een sedan te doen, maar we laten in ieder geval morgen bij het tankstation lucht uit de banden lopen. Schijnt beter te zijn, dus dat doen we dan maar. We zullen zien!