Game drives Kgalagadi met luipaard! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu Game drives Kgalagadi met luipaard! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cees en Conny Enklaar - WaarBenJij.nu

Game drives Kgalagadi met luipaard!

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Cees en Conny

22 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend om 05:15 opgestaan zodat we om 06:00 uur aan de game drive konden beginnen. Natuurlijk moesten we wachten op een stel anderen (Engelsen die hun reputatie van zeurpieten absoluut waarmaakten, zaten alleen maar te zeuren dat ze leeuwen wilden zien) maar over zessen vertrokken we dus voor de ochtend game drive. En vergeleken met de temperatuur overdag was het koud, niet normaal. Dus lekker de fleecetruien aan.

John (onze gids) was vanochtend wat minder spraakzaam, maar we moeten ook zeggen dat de Engelsen niet helemaal lekker volk waren dus dat heeft waarschijnlijk wat geremd in de informatievoorziening. Anyway (om maar in de sfeer te blijven) we zagen al vrij vlot een secretarisvogel op zijn slaapplaats zitten (bovenop een boom) en twee Afrikaanse wilde katten oversteken. Dat ging zo snel dat we niet hebben kunnen filmen noch fotograferen (maar was wel mooi om te zien). Een stukje verder zag Conny wat bewegen tussen het gras. Bleek een stekelvarken te zijn. Door Conny gefilmd dus geen foto`s (maar die halen we wel van de videobeelden af).

En toen het "gebruikelijke" wild, struisvogels, gnoes, springbokken. Totdat er een bruin klassiek autootje langs de kant van de weg stond en nog een andere auto. Wij kijken, zagen niets. Gids zag wat lopen en zei, daar tegen die heuvel loopt een leeuw. Wij kijken en inderdaad zagen we een "leeuw" lopen. Totdat de man in het bruine autootje zei dat het een luipaard was. Dus de gids helemaal enthousiast. Wij nog enthousiaster en een stukje verder gereden. Toen we dichterbij kwamen kon je inderdaad goed zien dat het een luipaard was. Een gigantisch groot mannetje (vandaar dat iedereen in eerste instantie dacht dat het een leeuw was) met een stuk prooi in zijn bek. Het luipaard liep verder, rende de weg over en verborg de prooi in struiken. Nou dachten wij, das mazzel hebben, dat hebben we dus maar mooi gezien! Maar toen bleek dat het luipaard weer uit de struiken kwam en we hebben nog een paar mooie opnames kunnen maken. Vorig jaar hebben we ook een luipaard gezien, maar door Conny`s dommigheid hebben we die niet kunnen fotograferen/filmen. Maar dit jaar hebben we de schade dus helemaal fantastisch kunnen inhalen. Oja, de Engelsen waren niet enthousiast (heb nog nooit een meisje zo chagarijnig zien kijken zeg) en zaten dus nog steeds te zeuren over leeuwen (jammerrrrrr :-) ).

We zijn nog verder door gereden voorbij Monro (drinkplaats) maar verder niet veel meer gezien. Op de terugweg was er een file van mensen die het luipaard hadden gezien (maar je moet wel verdomd goede ogen hebben om hem nog te kunnen zien, alleen met een verrekijker). Na een tijdje kwamen we de stokstaartjes tegen! Zo grappig. Conny had zich net afgevraagd dat de Kalahari juist de plaats is waar ze veel voorkomen (tenminste, volgens Animal Planet) en dat wij ze nog eigenlijk niet gezien hadden en daar zaten ze ineens, langs de kant van de weg. Aan het einde van de rit hebben we ook nog een Whistling Rat gezien (een superklein beestje) en toen was de rit alweer voorbij.

Net als de vorige game drive door de Kgalagadi was ook deze game drive natuurlijk helemaal geweldig. We vroegen nog aan John of hij vanavond (als we weer een night drive gaan doen) ook weer onze gids was. Zijn antwoord: "Ja. Gaan jullie vanavond ook weer mee dan? Oh, dan moeten we eigenlijk nog hyena`s zien, de leeuw en het luipaard hebben jullie al gezien." Nou John, wij hebben al zoveel gezien, alles wat we zien, hoe klein ook, is een superbonus! Uiteraard hoopten we Kalahari leeuwen te zien, die hebben we gezien. En natuurlijk hoopten we deze vakantie nog een luipaard te zien, die hebben we ook gezien. Conny wilde heel graag een stekelvarken zien, hebben we ook gezien. Dus wat valt er nog meer te wensen? We zijn ongelovelijke bofkonten!

--Vervolg--
De naam Kgalagadi betekent "Plaats zonder water" en dat klopt. Want het is een hele hete dag (met meer dan 45 graden) dus wat ga je anders doen dan luieren? Inderdaad, niets :-) ! Vanavond gingen we om 18:00 weer op pad voor een night drive. De laatste deze vakantie. En we waren net op weg en John had net zijn verhaal over de sociable weavers gehouden of Conny zag links iets de heuvel op lopen. En wat bleek, een luipaard! Dat is nog eens mazzel hebben! Deze was kleiner dan die van vanochtend en vermoedelijk een vrouwtje. Ze bleef prachtig bovenop de heuvel zitten. Wel veel tegenlicht dus, maar dat mag de pret niet drukken. Zo hebben we een tijdje zitten kijken totdat John heel voorzichtig vroeg of we nog wilden blijven of dat we door wilden. Nou, we konden nog wel uren kijken, maar dat schiet natuurlijk ook niet op, dus door maar.

Een stukje verder was het tijd om van de zonsondergang te genieten. Iedereen uit de auto, behalve wij (wij bleven bij Lina zitten). Na ongeveer een minuut of 10 reden we verder en gingen de lampen aan. Nou, dat was wat. De ene bleef maar in de berm schijnen, de andere was blijkbaar aan het seinen naar het mannetje op de maan. Liep niet helemaal lekker. En aangezien je behoorlijk afhankelijk bent van het "schijngedrag" van de ander, ging het spotten en fotograferen ook niet helemaal soepel. Pas na zeker een uur kregen ze de slag een beetje te pakken en ging het iets beter. Op een gegeven moment staken er een cheetah moeder met zeker 3 jongen over! De jongen renden vooruit dus die waren moeilijker vast te leggen, maar de moeder bleef keurig even staan om de omgeving op te nemen dus die hebben we prima kunnen fotograferen en filmen en er uiteraard van kunnen genieten.

Voor de rest hebben we weer een Cape fox, een bat-eared fox, gnoes, springhare en uilen gezien. We hebben besloten dat we nog grotere bofkonten zijn, want wie ziet er nou 2 luipaarden en een cheetah op 1 dag? Dus we gaan vanavond nog even nagenieten van de dag en morgen op weg naar Augrabies.